Промјена цијеле нације

Европска земља у једној ноћи промијенила страну вожње: Сигнализацију замијенили за четири сата

  • Извор: Б92
  • 08.07.2025. 08:53

Врло је тешко промијенити навике цијеле нације у свега неколико сати. У Шведској се то догодило прије више скоро 60 година – 3. септембра 1967. године, када је вожња са лијеве стране пребачена на десну.

Уз пажљиво планирање и кампању подизања свијести, држава је успјела да обавијести и припреми грађане за ову огромну промјену без већих посљедица.

Одлука о преласку на вожњу десном страном донесена је још 1963. године, четири године раније. Овај историјски догађај познат је као Högertrafikomläggningen или једноставно "Дан Х", пише Ревијахак.

Шведска влада је озбиљно приступила припремама које су трајале више од годину дана. Подијељено је чак 12 милиона брошура, а осмишљен је и посебан лого како би се повећала видљивост кампање.

Ипак, убјеђивање јавности није ишло лако – на референдуму из 1955. чак 83% грађана било је против промјене, док је само 15% подржало прелазак на десну страну вожње, преноси б92.

Помама за јабуковим сирћетом у Хрватској: Туристи масовно почели да га носе на плажу

Помама за јабуковим сирћетом у Хрватској: Туристи масовно почели да га носе на плажу

Ипак, осам година касније, власти су одлучиле да спроведу реформу.

Ради промјене, саобраћај је привремено потпуно заустављен. Тог 3. септембра 1967. саобраћај је био забрањен од један сат послије поноћи, осим за хитне службе.

Током наредних неколико сати, полиција, војска, радници општинских служби и бројни волонтери радили су на замјени комплетне сигнализације широм земље.

Семафори су били блокирани, аутобуска стајалишта премештена, а хоризонтална сигнализација – линије на коловозу које су биле жуте – префарбане су у бијело. Већ у пет ујутро, све је морало бити спремно.

Иако је саобраћај у почетку био хаотичан, грађани су били изузетно опрезни, па није дошло до повећања броја саобраћајних незгода.

Тако се Шведска ускладила са већином Европе и направила један од најамбициознијих инфраструктурних подухвата у својој историји.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: