Упозорење стручњака

''Не купујте половни аутомобил са 1,2 бензинским мотором и 3 цилиндра, а ако га имате...''

  • 28.05.2025. 09:56

Деградација и ломљење зупчастог каиша натопљеног моторним уљем могу проузроковати квар, а гумене честице које улазе у уље због хабања и ерозије каиша погоршавају подмазивање и повећавају хабање, смањују поузданост и скраћују вијек трајања мотора.

Мотори са зупчастим каишевима у моторном уљу почели су да стижу на аутомобилско тржиште 2007. године, а најпознатији су били троцилиндрични Форд 1.0 EcoBoost и PSA 1.2 PureTech. Овај концепт смањује механички отпор у каишу за око 1 проценат, што за толико смањује потрошњу горива (уштеда од десет евра годишње) и емисију штетних гасова. Слично томе, ниво буке је такође занемарљиво смањен. 

Витки људи имају двије навике: Наука каже да помажу

Витки људи имају двије навике: Наука каже да помажу

Међутим, убрзо је постала очигледна тамна страна ове технологије, у поређењу са класичном технологијом. Зупчасти каиш у уљу брзо се троши и може прерано да пукне, што доводи до квара мотора. Али још већи проблем је што гумене или полимерне мрвице блокирају улаз у пумпу за уље и канале за уље у мотору, упозорава др Жељко Марушић у својој редовној рубрици савјет стручњака.

То нужно доводи до убрзаног хабања мотора и највећег удјела кварова мотора који су у употреби на тржишту у скоријој историји. Проблем се повећава ако се моторно уље не мијења редовно, посебно код мотора са Старт-Стоп системом, што узрокује повећано убризгавање бензина током секвенцијалног паљења у градској вожњи, што затим контаминира моторно уље. Такво моторно уље се брзо разграђује и деградира зупчасти каиш, са дугорочним штетним и често катастрофалним последицама по мотор. Код мотора 1.2 PureTech, проблеми су појачани истовременом повећаном потрошњом уља и проблемима са пуцањем свјећицом, што је такође повезано са повећаним загријевањем мотора, што је резултат лоше конструкције и посљедичне вожње са недостатком уља. Зато су ови мотори подсмешљиво називани 1.2 PureShit.

Нема шта не чисти, а кошта мање од 2 КМ: Од овог средства цијела кућа данима мирише

Нема шта не чисти, а кошта мање од 2 КМ: Од овог средства цијела кућа данима мирише

Моторно уље, посебно загађено нечистоћама и горивом, деградира зупчасти каиш, који се брзо ерозивно троши и повећава ризик од пуцања, што узрокује скуп квар мотора.

Технологија „мокрог зупчастог каиша“, са два зупчаста каиша (већи горњи за погон брегастих вратила и мањи доњи за погон пумпе за уље), показала се посебно лошом код 1.2 PureTech серије бензинских и турбо бензинских мотора, првобитно концепта ПСА, који је преузео концерн Stellantis. Због незнатних уштеда на гориву (око десет евра годишње) и занемарљивих користи у погледу екологије и смањења буке, створени су велики и скупи проблеми за власнике аутомобила у које су уграђени ови мотори.

Колико су проблеми са овим моторима ескалирали показује чињеница да је француска влада, као главни инвеститор у концерн, тужила Стелантис. Реконструкцију овог мотора предузела је најуспјешнија компанија у концерну, Фијат, како би се омогућила његова уградња у моделе Фијата, Алфа Ромеа, Џипа и Ланче. У новој серији 1.2 PureTech мотора, од краја 2024. године, коначно је елиминисана технологија „мокрог зупчастог каиша“ и уграђена су два ланца (горњи, возећи погон брегастих вратила и доњи, мањи за погон пумпе за уље). Направљена су додатна побољшања и нови 1.2 PureTech мотори су у реду. Међутим, проблем је остао код постојећих модела опремљених 1.2 PureTech бензинским и турбо бензинским моторима. 

Шта је са њима?

Генерално, следеће препоруке се односе на власнике аутомобила са овим моторима:

– редовно проверавајте ниво моторног уља и допуњавајте га по потреби

– скратити интервал замене уља на 10.000 км, максимално на 12.000 км– скратити интервал замјене зупчастог каиша на 80.000 км

– провјерити дебљину зупчастог каиша (што указује на интензитет бубрења и деградације каиша). Ако се повећао, одмах замијените сет зупчастих каишева и очистите кућиште радилице и мрежицу ​​на улазу пумпе за уље.

Дебљина зупчастог каиша може се провјерити мјерним алатом кроз отвор за пуњење уља. Ако жлијеб на алату не одговара, то значи да се задебљао услед деградације, што повећава његову ерозију (гребање о граничнике и ризик од пуцања). Онда га треба одмах промијенити.

За потенцијалне будуће власнике ових мотора важе и друга правила:

– избјегавајте куповину таквих половних аутомобила, јер се излажете потенцијалним великим проблемима са поузданошћу мотора и трошковима одржавања и сервисирања

- ако купујете нови модел који га има уграђен, провјерите код продавца, а такође провјерите отварањем поклопца за уље (тада можете видјети да ли је уграђен зупчасти каиш или ланац), или замолите да то изричито наведу у купопродајном уговору. Наиме, постоји могућности да ће неки мотори старе технологије заостајати у продаји нових аутомобила ове године.

(Телеграф)

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 16:30 Вијести у 16:30

    Преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета.

  • 16:50 Центар дана

    Волите поподне? Важно вам је да након напорног дана одахнете уз актуелне теме, забаву и савим нове и необичне приче из цијелог свијета? Уживате у програму који окупља интересантне госте и регионалне звијезде?

  • 18:20 Тајне музеја (Р)

    Аутроска емисија културног радника и писца Ене Митровске која открива културну, умјетничку и историјску баштину, упознаће вас са занимљивим артефактима, збиркама, легатима и осталим историјским предметима у музејима широм Српске.

  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:00 АТВ Вијести

    Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.

  • 19:40 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.