Да ли је разрађивање новог аутомобила и даље потребно? Многи мисле да аутомобил излази из фабрике потпуно спреман за вожњу, али то није тачно за све моделе, пише Јалопник.
Неки произвођачи спортских аутомобила, као што је Хонда NSX, заиста тестирају возило прије него што стигне у салоне – јер је ријеч о перформансном аутомобилу и желе да купац одмах може на стазу.
Међутим, већина аутомобила намијењених широком тржишту ипак захтијева одређени период разрађивања.
У великој мјери то има везе са "загријавањем" нових компоненти. На примјер, плочице и дискови кочница нису претрпјели значајно трење прије него што први пут сједнете за волан – и потребно је вријеме да се правилно прилагоде.
Можда сте примјетили и обојене линије на новим гумама – оне ће се брзо излизати, али нови пнеуматици и кочнице често имају танак слој са производне траке који може утицати на ефикасност кочења.
Ово су само неки од дјелова којима је потребан период разраде како би аутомобил радио како треба.
Савјети за разраду аутомобила
Избјегавање превеликог оптерећења мотора је основни савјет. Златно правило је да избјегавате обртаје изнад 4.000 о/мин, као и улазак у црвено поље обртомера током првих 800 до 1.600 километара.
Ово је нарочито важно код аутомобила са мануелним мјењачем – квачило се још "привикава", а вожња у нижим степенима преноса може помоћи да се цијели систем правилно подеси.
Ако превише форсирате мотор док је нов, можете очекивати хабање зидова цилиндара и неравномјеран рад брегасте осовине.
Током тих првих 1.000 km, клипни прстенови морају да "налегну" уз зидове цилиндара.
Према неким изворима, производни процес може оставити микро оштећења у цилиндрима, а ширење прстенова на оптималној радној температури их полако исправља. Ако се то не догоди правилно, могући су већа потрошња уља, слабије перформансе или оба проблема.
Зато треба избегавати кратке вожње у почетку. Градска вожња може помоћи због промјенљивог оптерећења и честих промјена степена преноса мјењача, али и отворени пут има предности – омогућава мотору да се дуже "врти" на радној температури.
Ипак, избјегавајте коришћење темпомата, јер то елиминише промјене у броју обртаја које су корисне у овој фази. Вожња ауто-путем помаже и да се избјегне предуго стајање у мјесту.
На крају, често питање – да ли треба вући приколицу у почетном периоду? Одговор је: не.
Дјелимично и због поменутог филма на кочницама – у том периоду вам је потребно максимално дејство кочница, а оне су још у фази подешавања, преноси б92.