Турбо пуњачи уграђују се у готово све дизелске моторе, а данас су доминантни и код бензинских мотора. Зато је Марин Морава, сарадник за техничку подршку у Хрватском аутоклубу, објаснио који су најчешћи кварови турбо пуњача и како их на вријеме препознати. У пракси се неисправност турбо пуњача најчешће јавља након пређених 120.000 километара.
Препоручује се редовна замјена уља у мотору, посебно код старијих возила, јер често одгађање сервисног интервала замјене уља убрзава трошење лежајева турбо пуњача.
Неисправност лежајева ротора турбо пуњача
Симптоми су: пад снаге мотора, упаљена лампица за неисправност мотора, нагло повећана потрошња уља, јака димна завјеса. Убрзо потом често се укључује и црвена лампица за уље, што захтијева хитно заустављање возила и гашење мотора, како би се спријечила велика штета. Губитак подмазивања може довести до потпуног заглављивања мотора. У случају потпуног распада турбо пуњача, возило се може тренутно угасити, без могућности поновног покретања. Распаднути дијелови могу блокирати проток зрака до усиса мотора и распршити се по систему, због чега често мора да се замијени цијели цјевовод – што знатно повећава цијену поправке.
Пуцање цријева, цијеви или хладњака турбо пуњача
Ови кварови се манифестују губитком снаге мотора, укључивањем лампице за квар, појавом црног дима на ауспуху код возила без филтера честица, а код оних са филтером долази до бржег засићења. При наглом убрзању често се чује јако шиштање зрака у моторном простору – јасан знак да негдје пушта зрак на тлачној страни усиса. Понекад се пуцање може десити без чујног шиштања, али се може примијетити уљна маглица на мјесту пропуштања. У најгорим случајевима, ако нема јасних симптома, квар се мора утврдити визуелно или помоћу пробе.
Овај проблем се понекад може привремено ријешити и на цести – нпр. закрпавањем цријева или враћањем цијеви која је испала из лежишта због слабог држања. Возило се тада, иако са смањеном снагом, може одвести до сервиса или добити помоћ на лицу мјеста.
Неисправност регулације притиска пуњења турбо пуњача
Симптоми су: пад снаге, паљење лампице неисправности и прелазак у режим рада с ограниченом снагом. Често се с тим кваром може возити до сервиса, а отклањање проблема понекад може бити једноставно и ријешити га може служба помоћи на цести. Но, у сложенијим случајевима, може бити потребна замјена комплетног турбо пуњача.
Звиждање приликом убрзања
Звук звиждања током наглог повећања броја обртаја може указивати на трошне лежајеве осовине ротора. Иако мотор још има снагу и нема лампице упозорења, то је упозорење да се турбо пуњач почиње кварити. Ако се занемари, може доћи до потпуног распада и великих оштећења на мотору. Предност овог квара је што постоји фаза „најаве“ – звиждање које може трајати данима или мјесецима, и то је прави тренутак да се оде у сервис.
Препорука за одржавање
Редовно мијењајте моторно уље, посебно код возила с више од 120.000 км. Идеално је уље мијењати сваких 8.000 до 12.000 километара или барем једном годишње, како би се успорило трошење лежајева турбо пуњача и спријечили скупи кварови.