Пуњење горива "до врха" након што пиштољ за точење кликне може бити опасно и штетно – како за ваш аутомобил, тако и за околиш.
Иако многи возачи то раде мислећи да ће тако "више добити за свој новац", стручњаци и произвођачи возила то изричито не препоручују. Ево зашто:
1. Ризик од оштећења система за поврат испаравања горива (ЕВАП)
Сувремени аутомобили имају ЕВАП систем који скупља и поновно користи испаравања горива из резервоара. Тај систем садржи:
- Активни угљени филтер (цанистер)
- Вентиле и цијеви за контролу притиска
Кад спремник напуните преко предвиђене разине, текуће гориво може ући у ЕВАП сустав и оштетити филтер који је предвиђен само за плинове. Посљедица су:
- Паљење лампице мотора (Чек енџин)
- Неисправан рад мотора
- Скупи поправци (замјена канистера и вентила може стајати и преко 300 евра)
2. Опасност од излијевања горива
Када покушате "нагурати" још горива након што пиштољ кликне:
- Вишак горива може исцурити из возила и капати на асфалт, кочионе компоненте или издувни систем
- То ствара ризик од пожара, нарочито у љетним мјесецима кад су температуре високе
Такође, бензин или дизел може оштетити лак на каросерији ако се пролије по лиму, што узрокује мрље и корозију.
3. Онечишћење околиша
Испаравања и цурење горива придоносе загађењу ваздуха и тла. У неким државама (нпр. САД-у), постоје чак и законске забране точења горива до врха због штетног утицаја на околиш.
4. Пиштољ за точење није дизајниран за "препуњавање"
Аутоматски пиштољ на пумпи има уграђен механизам који детектује када је гориво досегло одговарајући ниво у резервоару. Кад "кликне", то значи да:
- Је ниво горива оптималан
- Даље точење може узроковати проблеме
- Ако наставите точити након тога, прелијевање или поврат горива могу се догодити врло лако.
Препорука: Станите кад пиштољ кликне!
Најсигурније је престати точити чим пумпа аутоматски кликне, без покушаја додатног пуњења.
"Још само пар капи" може на крају значити озбиљан квар или штету од неколико стотина евра.
Изузеци?
Једини изузетак може бити ситуација када возите старије возило без ЕВАП система (нпр. модели прије 1995.), но чак и тада вриједе опасности од излијевања и оштећења лака, преноси Аутопресс.хр.