Љетњи мјесеци доносе промјене навика – из тешких зимских ципела прелазимо на удобнију обућу. Али како то утиче на вожњу?
Многи возе босоноги или у јапанкама, што може бити опасно за безбједност у саобраћају.
Отворена обућа, попут јапанки, папуча или сандала, може да изазове да се педала заглави између стопала и обуће. Европски ауто-клубови истражили су саобраћајна правила и да ли се таква вожња кажњава.
Гдје је вожња без обуће или у јапанкама дозвољена, а гдје се кажњава?
* У Белгији, Босни и Херцеговини, Данској, Финској и Луксембургу не постоје посебна правила – вожња је дозвољена и без обуће.
* У Чешкој закон не прописује обућу за возаче путничких возила, али возачи комерцијалних возила морају имати ципеле.
* У Италији не постоји конкретна забрана, али у случају удеса, ако полиција забиљежи да је возач имао неадекватну обућу, осигурање може одбити исплату штете.
* У Њемачкој закон налаже да возач мора осигурати потпуну контролу над возилом, што се тумачи као препорука да се не вози у небезбједној обући. Казне нису директно прописане, али могућа је дјелимична одговорност у случају несреће.
* У Шпанији је вожња у јапанкама и без обуће забрањена и кажњава се са 80 евра.
* У Словенији нема директне забране, али полиција може упозорити на опасност такве вожње.
* У Мађарској закон не регулише обућу, али се возач може прогласити одговорним ако обућа допринесе несрећи.
* У Холандији не постоји посебан закон, али у случају несреће процјењује се да ли је обућа играла улогу у настанку инцидента.
* У Аустрији нема казни за вожњу у јапанкама, али у случају несреће, ако се установи да је одговарајућа обућа могла спријечити удес, може се покренути поступак против возача.
* У Великој Британији се захтјева да возач носи обућу која омогућава безбједну вожњу – могућа је и казна.
* У Хрватској нема конкретне забране, али се апелује на опрез.
* У Србији такође не постоји забрана вожње у папучама, јапанкама или сличној обући. Иако закон то не забрањује, вожња у таквој обући може бити опасна и довести до саобраћајне незгоде. Дакле, вожња у папучама није изричито забрањена законом, али се не препоручује због потенцијалних безбедносних ризика.
Истраживања аустријског ауто-клуба показала су да је реакција возача у јапанкама спорија него у патикама, као и да је сила кочења слабија.
Постоји и опасност да се јапанке заглаве између педала, што може озбиљно угрозити безбједност.