Формира се нови океан

Огромна рупа цијепа континент на два дијела, наша планета више неће изгледати исто

• Извор: Блиц
  • 30.09.2023. 16:32

Атлантик, Тихи, Индијски, Арктички и Јужни океан имају монопол на воденом дијелу наше планете око четири милиона година, због чега се чинило мало вјероватним да ће Земља добити нови океан. Ипак, научници су открили да је његово формирање већ у току и да ће оно поцијепати Африку на два дијела.

Истраживачи су открили да су два дијела копна, који чине други највећи и други најнасељенији континент глобуса, почела да се раздвајају, отварајући пут за читав нови океан да прође кроз тај расцеп.

Земље попут Замбије и Уганде могле би једног дана да имају своје обале уколико копнена маса настави да се раздваја. Према угледном журанту “Геофизичка истраживачка писма”, геолози су успјели да потврде да се ствара нови океан како се афрички континент цијепа на пола.

Пукотина на граници три тектонске плоче

Научници су успјели да пронађу тачно мјесто на којем се, веома дубоко под земљом, први пут отворио континент чија је површина преко 30 милиона квадратних километара.

Пукотина је смјештена на границама три тектонске плоче које се постепено удаљавају једна од друге већ неко вријеме. Геолози су указали да ће овај комплексни тектонски процес ослободити место за потпуно ново водено тијело милионима година од данас.

Научници су открили да је пукотина, позната као Источноафрички ров, тренутно дуга око 55 километара након што се први пут појавила 2005, у пустињама Етиопије.

- Ово је једино мјесто на Земљи на којем можете да проучавате како континентални расед постаје океански – рекао је Кристофер Мур са Универзитета Лидс.

Он је уз помоћ сателитске радарске технологије пратио вулканску активност источноафричког региона која се најчешће повезује са постепеним распадом континента. Пукотина се налази на границама афричке, арапске и сомалске тектонске плоче, а посљедњих 30 милиона година арапска плоча се полако удаљава од афричког континента.

Исти овакав тектонски помак виђен је прије, јер је то оно што је створило Црвено море и Аденски залив између двије повезане копнене масе.

Додатно, сомалска плоча се такође удаљава од афричке – дубећи свој пут кроз Велику раседну долину. Истраживачи су уз помоћ ГПС инструмената успјели да прецизно измјере ове покрете земље.

- Са ГПС мјерењем можете да измјерите стопе кретања до неколико милиметара годишње – рекао је Кен Мекдоналд, поморски геофизичар и професор Универзиета Калифорнија.

- Како добијамо све више мјерења са ГПС-а, можемо боље схватити шта се дешава. Аденски залив и Црвено море ће преплавити регион Афар и Велику раседну долину и постати нови океан, а тај дио источне Африке постаће сопствени одвојени мали континент.

Три тектонске плоче удаљавају се једна од друге различитим брзинама, али Мекдоналд каже да се арапска одваја од афричке брзином од 2,5 цм годишње. Афричка и сомалска плоча одвајају се још споријим темпом, око пет милиметара сваке године.

• 23:20 Муззик топ 20

Музичари без "повратне спреге" (феедбацка) остају дезорјентисани и демотивисани, зато се показала потреба за емисијом као што је Муззик топ 20, која се садржајно наслања на легендарне емисије као што је био Хит месеца осамдесетих година прошлох века, кроз које су стасавали млади редитељи и други визуелни уметници док су често још као студенти режирали своје прве радове.

• 00:30 Ноћни програм