Негативно понашање

Једна навика открива да ваша веза неће дуго потрајати

  • 21.01.2025. 16:58

Према доктору Џону Готману, реномираном психологу и стручњаку за везе, константно критиковање један је од четири знака пропасти везе. За разлику од конструктивне повратне информације, критиковање је образац понашања који се фокусира на негативне аспекте партнерове личности или карактера.

Важно је разумјети разлику између нормалне притужбе и деструктивне критике. Када кажемо партнеру "Узнемирена сам што ниси опрао суђе синоћ као што си обећао", то је приговор усмјерен на специфичну ситуацију. Међутим, када кажемо "Никад не переш суђе. Ти си тотално неодговорна особа која не мари за друге", то је критика која напада карактер особе.

Константно критиковање поступно нарушава самопоуздање партнера. Особа која је често мета критика почиње сумњати у своје способности и вриједности. На примјер, ако партнер стално критикује начин на који друга особа кува, та особа може потпуно изгубити жељу за кувањем и почети се осјећати неспособно. Ово доводи до повлачења из везе, депресије, анксиозности и осјећаја безвриједности.

Према истраживањима Института Готтман, критиковање често води до презира, што је најдеструктивнија емоција у вези. Презир се може манифестовати кроз свакодневне интеракције. 

На примјер, када партнер саркастично коментарише сваки поступак друге особе или користи погрдна имена током расправа. Овакво понашање укључује учесталу употребу сарказма, циничности и непријатељског хумора.

Критиковање се може препознати кроз неколико кључних показатеља. Партнер који критикује често користи ријечи "увијек" и "никад" у својим примједбама. Умјесто да се фокусира на специфично понашање, напада карактер особе. Такође, склон је генерализовати појединачне инциденте и ријетко признаје позитивне аспекте партнера.

За особу која критикује: Важно је прво освијестити властито понашање и његове посљедице. Умјесто критике, научите изражавати незадовољство кроз "ја" поруке. Фокусирајте се на специфично понашање које вас смета и предложите конкретно рјешење за проблем.

За особу која прима критике: Потребно је поставити јасне границе у комуникацији и отворено разговарати о томе како критике утичу на вас. Инсистирајте на конструктивној комуникацији и немојте се устручавати потражити стручну помоћ ако је потребно.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 16:30 Вијести у 16:30

    Преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета.

  • 16:50 Центар дана

    Волите поподне? Важно вам је да након напорног дана одахнете уз актуелне теме, забаву и савим нове и необичне приче из цијелог свијета? Уживате у програму који окупља интересантне госте и регионалне звијезде?

  • 18:20 Народ прича

    Ауторска путописно-репортажна емисија новинарке Биљане Стокић, откриће вам шта срце народа прича о Српској, о традицији и историји наших градова и села, о њиховој свакодневици и борби за очување правих вриједности, марљивом раду, вјери, и љубави према њиховој и нашој, отаџбини.

  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:00 АТВ Вијести

    Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.

  • 19:40 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.