Хрватска од новембра 2026. године уводи потпуно нов систем наплате путарине. Више неће бити рампи ни наплатних кућица, а возачи неће морати заустављати возило да би платили путарину. Нови закон предвиђа електронску наплату путем електронских портала који ће бити постављени на ауто-путеве, и детаљно уређује начин надзора и наплате коришћења ауто-путева, укључујући и казне за оне који покушају да избјегну плаћање.
Шта се мијења и како ће функционисати нови систем?
Закон предвиђа потпуну дигитализацију система наплате, што значи да наплатне кућице одлазе у прошлост. Физичка наплата готовином или картицом више неће бити могућа, а наплата ће се обављати аутоматски, у слободном протоку саобраћаја.
Постојаће два главна начина коришћења система:
Електронски уређаји (ЕНЦ и европски ЕЕНЦ) - за кориснике који се региструју у систем и склопе уговор. Наплата се спроводи аутоматски, у реалном времену.
Аутоматско препознавање регистарских таблица (АПРП) - за кориснике који нису регистровани. Систем снима регистарску ознаку, а путарина им се накнадно зарачунава, у складу с правилима концесионара.
За коришћење система нужно је бити укључен у ЕСНЦ, што значи да се сваки возач мора идентификовати путем ЕНЦ-а, ЕЕНЦ-а или регистрацијом у АПРП моделу.
Возачи неће морати стати, већ ће пролазити нормалним током, а систем ће сам биљежити ко је и колико ауто-пута користио.
Шта ће бити с ЕНЦ-ом
ЕНЦ остаје у употреби. Закон предвиђа да ће се постојећи ЕНЦ уређаји моћи и даље користити и након увођења новог система, али ће морати бити усклађени с новим правилима.
За тешка возила (изнад 3,5 тоне) ЕНЦ ће бити обавезан. За лака возила, коришћење ЕНЦ-а остаје опционо - возачи могу бирати између ЕНЦ-а и модела наплате путем регистарске ознаке (АПРП).
Нови систем контроле и специјална возила с ротацијама
Закон детаљно описује нови систем надзора.
На хрватским ауто-путевима кружиће бијели аутомобили с плавим ротацијама и натписом ЕСНЦ. То су службена возила надзорника, који су посебно овлаштене особе задужене за контролу коришћења система наплате.
Та возила биће опремљена:
уређајима за читање таблица,
комуникационим системом за повезивање с базом,
дисплејима за приказ упутстава возачима (нпр. да се зауставе или напусте ауто-пут).
Возила ће се кретати ауто-путевима или бити стационирана поред њих, и моћи ће насумично заустављати возила ради контроле. Надзорници имају овлаштење да упозоре возаче, предложе регистрацију у ЕСНЦ, наплате казну или затраже да возило напусти ауто-пут.
Шта ако неко не плати путарину?
Ако возач користи ауто-пут без регистрације у ЕСНЦ (члан 16), мора платити:
износ путарине за пређену дионицу,
законску казну - 120 евра.
То произилази из члана нацрта закона који одређује да се наплата врши по правилима о стицању користи без основа, а казна је додатна посебна накнада.
Ако надзорно возило утврди да возач није регистрован, надзорник може:
понудити регистрацију у ЕСНЦ,
наложити да напусти ауто-пут на првом излазу,
затражити наплату казне и путарине.
Ако се износ не може наплатити одмах, возачу се издаје писано обавјештење с подацима за плаћање, које мора измирити у року од 15 дана.
Ако ни тада не плати, покреће се присилна наплата, укључујући и путем прекограничне размјене података (ЕУЦАРИС систем).
Поред законске казне, закон предвиђа и низ прекршајних казни - за сада за правна лица и одговорна лица у њима.
Казне за физичка лица која чине прекршаје (нпр. фалсификују податке, ометају систем и слично) још нису конкретно прописане, али закон предвиђа да ће бити накнадно уређене посебним правилником.
Могу ли странци избјећи плаћање?
Страни возачи такође су обавезни да се региструју у систем. То морају учинити:
Аутобуси и камиони - одмах по уласку у Хрватску,
Аутомобили и мотоцикли - прије уласка на ауто-пут.
Закон предвиђа и могућност коришћења европског ЕНЦ-а (ЕЕНЦ), ако је систем компатибилан и ако постоји договор с пружаоцем услуге у страној држави.
За оне који покушају да избјегну плаћање, систем користи рачунарску апликацију ТОЛЛ и ЕУЦАРИС базу, што омогућава размјену података између земаља ЕУ, слање обавјештења о неплаћеној путарини и спровођење присилне наплате.
Која возила су ослобођена плаћања?
Дјелимично или потпуно су ослобођени:
ватрогасци, полиција, хитна помоћ, Горска служба спасавања и Црвени крст,
државна возила у службене сврхе,
дипломатска возила,
возила особа с инвалидитетом (уз испуњене услове),
возила за одржавање и надзор путева.
Сва та возила морају бити претходно регистрована и означена у систему.
Када почиње нови систем?
Закон би требало да ступи на снагу 1. новембра 2026. године, када је планирано и увођење новог система наплате на све хрватске ауто-путеве. До тада, држава мора да успостави потребну инфраструктуру, софтвер, мобилне јединице и систем информисања грађана.
У прелазном периоду, ЕНЦ и физичка наплата моћи ће се привремено наставити, али ће се систем постепено потпуно пребацивати на бесконтактни модел.
(Индекс)