Возачи у Хрватској већ идућег љета могли би добити потпуно нови систем наплате путарина без кућица, без заустављања и уз строга дигитална правила.
Приједлог закона од ове седмице је у јавној расправи.
Након што буде усвојен, класичне наплатне кућице завршиће у историји, а ауто-путевима се више нећемо возити као до сада. Умјесто заустављања пред рампама, путарина ће се убудуће плаћати аутоматски путем ЕНЦ уређаја или очитавањем регистарских ознака, а наплатне кућице биће празне, пише "Кликни.хр".
Овај модел, познат као ЕСНЦ, темељи се на слободном протоку саобраћаја. Систем препознаје возило у покрету, а наплата се одвија у позадини.
Грађани ће моћи бирати хоће ли користити ЕНЦ уређај, који се поставља на вјетробран, или се одлучити за дигиталну регистрацију таблица, путем које се пролазак аутоматски наплаћује. Тај други модел, познат као АЛПР, очитаваће таблице при уласку на ауто-пут и наплаћивати путарину картицом, апликацијом или на продајним мјестима, укључујући бензинске пумпе и станице за технички преглед.
Возачи тешких возила неће имати избора јер ће морати користити ЕНЦ. Они који су већ раније купили ЕНЦ уређај моћи ће га користити и даље, све док испуњава техничке услове новог система.
Вожња без укључивања у система третираће се као прекршај. У том случају путарина се увећава за пенал од 120 евра, а наплату може провести концесионар. Закон прописује и право на присилну наплату, уз обавезу власника или лизинг корисника да достави вјеродостојне податке о возачу.
Надзор ће проводити мрежа портала с камерама и антенама, уз мобилне јединице на терену. Технологија, поручили су своједобно из ХАЦ-а, омогућује готово стопостотну тачност у откривању прекршиоца.
Закон предвиђа и додатне накнаде за загађење, буку и емисије ЦО2. Истовремено омогућава попусте за возила с ниским емисијама и честе кориснике, али не веће од 13 одсто. У разматрању су и нови тарифни модели, укључујући могућност сезонских поскупљења, па би путарина током љетних мјесеци могла бити виша.