ЕУ уводи дигиталне возачке дозволе и могућност скраћеног рока за старије возаче.
Очекује се да ће свака земља чланица ЕУ самостално одлучити да ли ће и како примјенити нову одредбу о краћем трајању возачких дозвола за старије возаче.
Европски парламент усвојио је измјене директива које се тичу возачких дозвола, а које доносе низ новина. Међу најважнијима је увођење дигиталне возачке дозволе, која ће постати стандард у ЕУ и коју ће возачи моћи имати на својим паметним телефонима, пише Пословни.хр.
Земље чланице имаће рок од пет и по година да уведу дигиталне дозволе, док ће возачи и даље моћи да затраже физичку верзију уколико то желе.
Једна од најконтроверзнијих измјена тиче се могућности да земље уведу краћи рок важења возачких дозвола за особе старије од 65 година. Уз већ постојеће љекарске прегледе у неким државама, ова мјера би представљала додатно оптерећење за старију популацију.
На ову одлуку реаговала је АГЕ Платформ Еуропе, организација која окупља удружења за права старијих особа из цијеле ЕУ.
Упозорили су да би аутоматско скраћивање рока важења дозволе, без индивидуалне процјене возачких способности, могло представљати облик дискриминације по основу година.
"Такве мјере нису засноване на научним доказима који би оправдали аутоматско ограничење. Умјесто тога, неопходна је индивидуална процјена способности за вожњу, без обзира на старосну доб", поручили су из АГЕ Еуропе.
Они подсјећају да многи старији грађани и даље возе одговорно и безбједно, те да би неоправдана ограничења могла негативно утицати на њихову мобилност, независност и квалитет живота.
Ипак, статистике показују да старији возачи јесу учесници у великом броју саобраћајних незгода.
Током првих седам мјесеци 2024. године, особе старије од 65 година изазвале су 2.688 саобраћајних незгода, у којима је 779 људи повређено, а 24 особе из ове старосне групе изгубиле су живот, преноси б92.