Да ли је то рјешење?

Зиме су све топлије – да ли да пређем на гуме за све сезоне?

  • 05.11.2023. 12:24

Зиме су све блаже, са све мање снијега и леда, па често у зимском периоду уништавамо зимске гуме по топлом асфалту, пише сајт Половни аутомобили.

Стигао је новембар, мјесец чији почетак означава прекретницу након које ваш ауто мора да има зимске гуме, али само ако на коловозу има снијега, леда или поледице. Међутим, чињеница је да поред зимских пнеуматика постоје и гуме за све сезоне (All Season, за сва годишња доба), које су направљене тако да могу безбjедно да се користе и зими и љети.

Ова врста гума постаје све популарнија, па се све више улаже у њихов развој. То показује и све већи избор гума разних произвођача у широком цјеновном рангу.

Зиме су све блаже, са све мање снега и леда, па често у зимском периоду уништавамо зимске гуме по топлом асфалту. Подсјетимо се само колико је "неприродно" топла била прошла зима – разни рекорди су оборени.

Да ли су гуме за све сезоне добро рјешење или лош компромис?

Идеално је да у сваком тренутку имамо одговарајуће гуме. Међутим, ако возите на зимским гумама у јануару, али температура ваздуха је 19 степени, док сунце "пржи", то је далеко од идеалног.

Такође, понекад ноћу и рано ујутро може да се налети на неочекивану поледицу, а онда послијеподне имамо осјећај као да смо усред љета. А снијег може да нас изненади и у априлу, што смо 2021. доживијели.

Стога гуме за све сезоне дјелују као одличан компромис.

Свака гума је прича за себе

Нису све „Ол сизон“ гуме исте – постоје драстичне разлике. Да би једна гума могла да се користи и на снијегу и на топлом асфалту, треба направити разне компромисе.

Произвођачи у зависности од разних фактора одлучују да ли ће направити гуму која ће се боље понашати на снијегу или на врелом асфалту, али морају и да направе читав низ других компромиса који утичу на кочење по сувом кад је хладно и топло, кочење по мокром, по снијегу, трошење...

Да ли ће ове гуме љети бити горе од љетних, а зими лошије од зимских?

Данашње гуме за све сезоне драстично су напредовале у односу на некадашње – толико да имамо гуме за све сезоне које у директном поређењу надмашују неке праве љетне или зимске гуме. На примјер, на снијегу су се генерално одлично показале.

На тестовима се најквалитетније гуме за све сезоне понашају готово као праве зимске, а неријетко надмаше и праве зимске гуме просјечног квалитета. Када аутомобилски медији или разне организације (нпр. њемачки АДАЦ) раде тестирања „Ол сизон“ гума, обично се истовремено и под истим условима тестирају једна права зимска и једна права љетна гума, да би се видјело како се „Ол сизон“ гуме понашају у односу на њих.

Савјетујемо да потражите што више тестова и провјерите која гума константно остварује добре резултате. Такође је важно да погледате одвојене резултате свих тестирања, на различитим подлогама и у различитим условима.

Не купујете само зимску гуму која може да се вози и љети – интересује вас како се та гума понаша при кочењу и скретању по сувом и влажном асфалту, колико је „отпорна“ на аквапланинг и слично. Чак и међу оним најквалитетнијим гумама могу да постоје драстичне разлике у понашању у различитим условима.

Неке тестове на енглеском и њемачком можете да видите овде:

https://www.evo.co.uk/buying-advice/21362/the-best-all-season-tyres-2018/page/0/1

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/235-55-r17/

https://www.autobild.de/produkttests/ganzjahresreifen-test-2020-205-55-r-16-18372699.html

https://tiresvote.com/articles/testing-winter-summer-and-all-season-tires-different-temperatures/

https://tiresvote.com/articles/auto-bild-2020-all-season-tire-test/

• https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htm

Међутим, често је немогуће наћи тестове јефтинијих гума. Проблем је у томе што многи аутомобилски медији или разне организације у старту на основу неке карактеристике дисквалификују неке, углавном најјефтиније гуме или једноставно не желе уопште да их тестирају.

Колико коштају гуме за све сезоне?

На примjер, када је димензија 195/65 Р15 у питању, Клебер Куадраксер 3 кошта 6.600 дин (око 110 KM), Тигар Ол сизон 6.680 дин (око 111,50 KM), Фулта МултиКонтрол 6.980 дин (око 116, 50 KM), Дунлоп Спорт Ол сизон 8.300 дин (око 138,50 КМ), Гудјир Вектор 4Сизонс ГЕН-3 8.540 дин (око 142,50 КМ), Континентал Ол сизон контакт 8.550 дин (око 142,70 КМ).

Ту су и јефтиније гуме марки Саилун, Даванти, Матадор, Ориум, Таурус, Рикен, Барум, са цијеном од око 5.500 до 6.000 (91 – 100 КМ), па и Вестлејк за 4.266 динара (око 71 КМ).

Да ли гуме за све сезоне могу по закону да се користе зими као зимске гуме?

Да, ове гуме могу да се користе у законски одређеном периоду и у условима када су обавезне зимске гуме.

Закључак

Исплативост и оправданост куповине гума за све сезоне зависи од много фактора као што су:

• Коју километражу прелазите?

• У каквим условима возите?

• На какве компромисе сте спремни?

Углавном, уколико 90% или више одсто времена за воланом проведете у граду и то најчешће у саобраћајном шпицу, нарочито ако живите у граду у којем не пада много снијега, не прелазите велике километраже, не идете на дужа путовања (осим нпр. на море), онда и неке од најјефтинијих гума за све сезоне могу да буду добар избор.


(Половни аутомобили)

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 12:00 Телетрговина

    Телетрговина

  • 12:15 Документарни програм

    ''Документарни програм

  • 13:10 Емисија: Народ прича (Р)

    Ауторска путописно-репортажна емисија новинарке Биљане Стокић.

  • 13:40 Телетрговина

    Телетрговина

  • 13:55 Вијести

    Први преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета сваки радни дан.

  • 14:00 Емисија: Ћирилица (Р)

    Провокативна питања и још провокативнији одговори, бујица опречних ставова и речи, теорије и докази, неоткривено – све носи уреднички потпис Марића који на интересантан начин сучељава различита мишљења и огољава стварност.