Opet čovjek kriv?

Više od pola okeana nije više plavo: Naučnici tvrde da znaju i zašto

• Izvor: Agencije
  • 13.07.2023. 16:42

Kada se posmatra ljuskim okom, promjena boje djeluje suptilno, ali posebni sateliti i oprema koje koristi NASA su bili glavni faktori u preciznom određivanju "zelenih" površina, tako da je utvrđeno da čak pedeset šest odsto svjetskih okeana više nema čistu, plavu boju.

"Gledati ovo kako se dešava nije iznenađujuće, ali je zastrašujuće. Ove promjene se slažu sa klimatskim promjenama koje prouzrokuje čovjek," rekla je autorka studije Stefani Dutjekvič, istraživač sa Masačusetskog insituta tehnologije.

Statistike i snimci pokazuju da su najveće promjene i transformacije u zeleno uočene u toplim, tropskim okeanima, blizu ekvatora. Iako je prisustvo fitoplanktona inače dobar znak, jer predstavlja temelj morskog lanca ishrane koji održava ravnotežu u okeanu, sada je isuviše rasprostranjen i spriječava druge organizme da prežive u određenim područjima. Zbog toga dolazi do sve većeg porasta "mrtvih zona", to jest dijelova okeana u kojima je nivo kiseonika toliko nizak da većina živog svijeta ne može opstati.

Lucifer

Lucifer "prži" Srbiju: U jednom gradu izmjereno 46 stepeni

"Godinama sprovodim simulacije koje su mi govorile da će se ovakve promjene u boji dogoditi, tako da se nadam da će ovaj slučaj ljudi shvatiti ozbiljno," dodaje Dutjekvič. "Nisu više samo modeli koji predviđaju, već se okean aktivno mijenja."

Naučnici su utvrdili da nije u pitanju neizbježan, prirodan proces, već da je za ovakve promjene isključivo zaslužan čovjek.

"Ovo nam pruža dodatne dokaze da ljudski postupci utiču na život na Zemlji na ogromnoj skali, samo je još jedan način na koji čovjek utiče na biosferu," objašnjava drugi autor studije i okeanski istraživač B.B. Kael.

Djevojčicu ugrizao poskok kod Zvornika - FOTO

Ipak, Kael smatra da bi bilo potrebno sprovesti detaljnije istraživanje, ne samo promjenu boje, kako bi se precizno definisalo kako se pojedinačni morski ekosistemi mijenjaju u odnosu na klimu. Dodaje da se ekosistem mijenja, ali je ipak teško reći koliko su promjene zapravo velike i učestale, zbog nedovoljno razvijenog proučavanja planktona u vodama.

Veliki požar u Dalmaciji, gasi ga pet aviona