Sajmovi u BiH sve više liče na vašare!

  • 13.09.2016. 18:22

Sajamska industrija u BiH još ne daje očekivani doprinos razvoju privrede zbog manjka sluha nadležnih institucija, koje moraju odrediti osnovne kriterijume i uslove koje organizatori međunarodnih sajmova moraju ispuniti i podržati njihovu organizaciju.

Veliki broj privrednika smatra da su sajamske manifestacije osnovni i najvažniji element marketinškog predstavljanja. Učešće na sajmu je najkraći put za ostvarivanje prvog kontakta sa potencijalnim partnerima. Sajmovi su u razvijenim zemljama nezaobilazno mjesto susreta struke, promocije proizvoda, razmjene iskustava i sklapanja poslova. Kod nas su uz, rijetke izuzetke uglavnom u većim centrima, svedeni na nivo vašara.

U Spoljnotrgovinskoj komori BiH kažu da je u ovoj godini planirano održavanje 37 sajmova, odnosno jedan manje u odnosu na 2015. godinu.

- Riječ je uglavnom o tipu opštih sajmova, koji su otvoreni za sve posjetioce, dok su usko specijalizovani sajmovi prava rijetkost - kažu u Spoljnotrgovinskoj komori i naglašavaju da su sajmovi pokretači privrede i privrednih aktivnosti, ali i ogledalo privrednog stanja i ekonomije.

Tržište i izlagači određuju koji od sajmova zaslužuju njihovu pažnju pa opstaju samo oni koji mogu ponuditi adekvatan povrat uloženog novca.

- Što prije odgovorni u zemlji shvate značaj sajmova to ćemo prije svi zajedno uživati u ponudi izlagača iz cijelog svijeta i promociji proizvoda i usluga na svjetskom nivou, a domaćim firmama otvoriti vrata za nove poslove - kažu u Spoljnotrgovinskoj komori BiH.

Portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević kaže da sajamske manifestacije koje se tiču privrede nisu dovoljno razvijene.

- Problem je i što se vrijeme održavanja pojedinih sajmova preklapa i mislim da bi organizacija morala biti na mnogo višem nivou. Potrebna je i podrška nadležnih institucija, a možda bi dobro rješenje moglo biti organizovanje jednog sajma opšteg tipa umjesto više specijalizovanih manifestacija - kaže Blagojević i dodaje da interes za predstavljanje privrednika na sajmovima polako opada zbog brojnih prednosti modernih tehnologija.

Otkazivanja
Početak godine je obilježilo otkazivanje tri sajamske manifestacije. Zbog problema u organizaciji nisu održani poljoprivredni sajam u Brčkom i međunarodni sajmovi "Interio" i "Interio - Eksterio" u Sarajevu.

Benefiti sajmova

- Predstavljanje i promocija proizvoda

- Uspostavljanje poslovnih kontakata

- Razmjena znanja

- Doprinos otvaranju radnih mjesta

- Olakšavanje pozicioniranja na tržištu

- Prihod za lokalne zajednice