Muke pograničkih opština zbog graničnih prelaza

  • 04.10.2020. 19:16

Zapadnokrajiške, pogranične, opštine muku muče sa graničnim prelazima. Kozarska Dubica i Novi Grad bore se za prekategorizaciju i traže da im prelazi budu otvoreni za međunarodne prelaske, odnosno, teretni saobraćaj. Kostajnica ima status međunarodnog ali zbog korone nema toliko prelazaka zbog čega trpi lokalna ekonomija. Svi se bore kako znaju i umiju jer su lokalne zajednice nemoćne pa traže pomoć nadajući se pozitivnim rješenjima. Kostajničko najviše zavisi od epidemiološke situacije. Pandemija je smanjila broj kupaca iz Hrvatske zbog kojih su tamošnji trgovci dobro zarađivali.

"Osjeti se itekako po njihovim prodajama i radu. Vidite da se počinju pojavljivati i zatvorene radnje što nikako nije dobro. Takođe, i stanje finansija opštine Kostajnica gdje imamo pad od indirektnih poreza od sedam odsto, pad poreskih prihoda od osam odsto i neporeskih prihoda ods 33 odsto. Situacija je alarmantna, jasno je. Na koji način će se riješiti, to je do korone", izjavio je Nikola Janjetović, predsjednik Skupštine opštine Kostajnica. 

Korona je trenutno zatvorila dubički prelaz. Trenutno je u kategoriji pograničnog, što znači da je moguć prelazak samo onima sa propusnicama a to su stanovnici Kozarske i Hrvatske Dubice. I njima je ekonomski aspekt bitan jer je prekogranična kupovina dobro išla a bila bi bolja kada bi prelaz dobio status međunarodnog pa da preko Une mogu svi koji žele. Dvije opštine uputile su zajedničku inicijativu. 

"Mi smo na lokalnom nivou uradili sve što se moglo uraditi i sa naše i njihove strane, uputili i inicijativu da se za nekoliko mjeseci ovaj prelaz u Dubici prekategoriše u stalno otvoren, ne u malogranični, jer imamo preko 350 hiljada prelazaka putnika na godinu i ispunjavamo sve kriterijume da bude stalno otvoren pa da imamo protoko kapitala, ljudi i roba što je dobro za obe strane", kaže Radenko Reljić, načelnik opštine Kozarske Dubice. 

Pedesetak kilometara od Dubice, u Novom Gradu, sedam godina se bore da im prelaz u gradu ponovo bude otvoren za teretni saobraćaj, što je ukinuto kada je Hrvatska postala članica Evropske unije. Privrednicima bi to olakšalo poslovanje.  Nakon posjete srpskog člana Predsjedništva BiH Zagrebu, to pitanje se pomaklo sa mrtve tačke.

"Potpisan je sporazum između BiH i Hrvatske o održavanju putničkih mostova na dijelu granice između dvije zemlje i važno je da je u prioritetu most na Uni koji veže Novi Grad i Dvor", ističe Miroslav Drljača, načelnik opštine Novi Grad. 

Dio sredstava od 800 hiljada maraka je već obezbjeđen. Detaljnije će načelnik o tome na sutrašnjem sastanku u Novom sa Vojinom Mitrovićem, ministrom komunikacija i transporta u Savjetu ministatra BiH. Sve te aktivnosti su, nadaju se Novljani, korak ka konačnom cilju  - otvaranju mosta za teretni saobraćaj.