Željeznica

Haos će trajati danima: Njemačku će koštati milijardu evra?

  • Izvor: B92
  • 24.01.2024. 10:23

Počeo je novi štrajk njemačkih mašinovođa.

Oni su početkom januara obustavili rad na tri dana, a ovoga puta bi štrajk trebalo da traje šest dana.

Koga će najteže da pogodi? Kolika će biti šteta za njemačku privredu?

Počela je nova runda u tarifnom konfliktu između Njemačka železnice (Deutsche Bahn, DB) i Sindikata mašinovođa (GDL). Nakon što su početkom januara obustavili rad na tri dana i time u velikoj mjeri prekinuli željeznički saobraćaj u zemlji, njemačke mašinovođe će ovoga puta na poziv GDL da štrajkuju punih šest dana. U putničkom saobraćaju štrajk će da traje od srijede (24.1.) u 2:00 sve do idućeg ponedjeljka uveče. To bi trebalo da bude najduži štrajk u istoriji DB. U teretnom saobraćaju štrajkuje se još od utorka (23.1.) uveče, a planirano je da u tom sektoru štrajk potraje takođe do idućeg ponedjeljka u 18 časova.

Štrajk neće pogoditi samo Njemačku železnicu. Kolaps saobraćaja na nemačkim prugama osetiće i brojna preduzeća, ona koja željeznicom transportuju robu ili potrebne sirovine.

Osim toga, posljedice će osjetiti i susedne zemlje, s obzirom na to da čak 60 odsto ukupnog teretnog saobraćaja Njemačke željeznice otpada na transport širom Еvrope. Kroz Njemačku prolazi šest od ukupno jedanaest evropskih željezničkih koridora za transport robe, navodi Ministarstvo saobraćaja. "Njemačka je logističko srce Еvrope", ukazuje Tomas Puls iz Instituta njemačke privrede (IW).

Koliko će štrajk da "košta"?

Teško je procijeniti koliko "košta" jedan ovakav štrajk. Ako ne bude prekida proizvodnje zbog logističkih problema s dostavom robe ili sirovina, troškove se neće nigdje evidentirati u nekoj statistici, napominje Puls. Ali, ako se proizvodni kapaciteti budu reducirali ili ako bude potrebno kompletno obustavljanje proizvodnog procesa, šteta bi mogla da iznosi i do 100 miliona eura – i to dnevno, napominje Mihael Gremling, šef Odjeljenja za analizu kon‌junkturnog razvoja u IW. U slučaju najavljenog šestodnevnog štrajka, troškovi ne bi rasli linearno, već bi se djelimično i multiplicirali. "Tu smo veoma brzo kod štete koja iznosi milijardu evra", dodaje Gremling.

Nakon svakog štrajka, pa taman da se radi i o jednodnevnom, treba da prođe i po nekoliko dana kako bi se uklonila logistička uska grla, odnosno kako bi saobraćaj funkcionisao uobičajenim ritmom. Uprava Njemačkih željeznica objavila je da samo ta kompanija kalkuliše s oko 25 miliona evra gubitaka za svaki pojedinačni dan štrajka. Osim toga, kako upozorava glavni ekonomista Komervbanke Jerg Kremer, "štrajk je veliko opterećenje za živce građane, a predstavlja i opterećenje za ionako narušeni imidž Njemačke u poslovnom svijetu."

Pratite nas i putem Vibera