Svemir

Skrivena crna rupa otkrivena u susjednoj galaksiji

• Извор: Индекс
  • 11.11.2021. 14:56

Naučnici su otkrili još jednu crnu rupu koja se do sada skrivala u zvjezdanoj grupi naše susjedne galaksije Veliki Magelanov oblak.

Ova crna rupa je udaljena od Zemlje 160.000 svjetlosnih godina te je 11 puta masivnija od našeg Sunca.

Astronomi su je pronašli koristeći se Vrlo velikim teleskopom Europske južne opservatorije (ESO).

Uočili su da njena gravitacija utiče na kretanje obližnje zvijezde, koja je oko pet puta veća od Sunca, piše CNN.

"Kao što je Šerlok Holms pratio kriminalce gledajući njihove pogrešne korake, tako i mi s povećalom promatramo svaku pojedinu zvijezdu u ovom zvjezdanom skupu pokušavajući pronaći dokaze o prisutnosti crnih rupa koje ne možemo vidjeti direktno", rekla je astronomkinja Sara Saracino sa univerziteta Džon Murs u Liverpulu.

Iako je crne rupe teško uočiti, možemo ih primijetiti zbog njihovog uticaja na okolne objekte, kada prilikom uvlačenja materije emituju X-zrake ili kada stvaraju gravitacijske valove prilikom sudara s drugom crnom rupom ili neutronskom zvijezdom.

Mladi zvjezdani skup

Astronomi su otkrili ovu crnu rupu kada su vidjeli da se među mnoštvom zvijezda jedna od njih kreće na vrlo poseban način.

"Kada formira sistem sa zvijezdom, crna rupa utiče na njezino kretanje na suptilan, ali vidljiv način", rekao je astrofizičar Stefan Drajzler sa univerziteta Getingen u Njemačkoj.

Ovo je prvi puta da su astronomi pronašli mladu crnu rupu u takođe mladom zvjezdanom skupu, starom samo oko 100 miliona godina, što je mala brojka naspram starosti nekih drugih dijelova svemira.

• 08:00 Емисија: Аграр

Актуелне приче из свијета домаће и регионалне пољопривреде.

• 08:30 Емисија: АТВ јутро

Актуелне теме, најновије информације и занимљивости из земље и свијета.

• 10:00 Серија: Истине и лажи (12+)

Серија, која је доживљела велики регионални успјех, и даље је на самом врху гледаности, у вама ће сигурно измамити најискренија осећања, а препрекама, динамиком и напетим развојем судбина ликова, 'купиће вас' и постати ваша омиљена домаћа серија.

• 11:00 Кето кухињица

Ужине или комплетни оборци прилагођени кето исхрани са ниским удјелом угљених хидрата.

• 11:30 Емисија: Аграр (Р)

Актуелне приче из свијета домаће и регионалне пољопривреде.