Zaštita životne okoline

Naučnici pronašli supercrve koji vole da jedu stiropor - korisno za nas, nezdravo za insekte

• Извор: Б92
  • 11.06.2022. 08:37

​Polistren je jedan od najčešćih oblika plastike. Koristi se u materijalima za pakovanje, jednokratnom priboru za jelo, kutijama za CD-ove, itd. Vrlo često ga vidimo u formi ekspandirane pjene, poznate kao stiropor.

Problem je što ga nije lako reciklirati i većina polistirena završava na deponijama ili u okeanima, gdje predstavlja opasnost za morski život.

Ali sada su naučnici s australijskog Univerziteta Kvinslend otkrili da supercrvi, odnosno larve crva 'Zophobas morio', vole da jedu taj materijal, a njihovi crijevni enzimi mogli bi da budu rješenje za veći nivo recikliranja polistirena, piše "Science Alert".

Mogu da prežive i ako se samo hrane stiroporom

Zoolog Kris Rinke rekao je za AFP kako su prethodna istraživanja pokazala da sićušni voštani crvi i brašnari (koji su takođe larve insekata) pokazuju sklonost konzumiranju plastike i da su zato pretpostavili da bi još veći crvi mogli da budu dodatno efikasniji.

Naime, supercrvi narastu do pet centimetara i uzgajaju se kao hrana za gmizavce i ptice ili čak za ljude u zemljama kao što su Tajland i Meksiko. Rinke i njegove kolege držali su supercrve tokom tri nedjelje na različitim režimima ishrane. Nekima su davali stiropor, nekima mekinje, a drugima ništa.

"Uočili smo da supercrvi mogu da prežive i ako se samo hrane stiroporom, čak i da dobiju na težini u poređenju s kontrolnom grupom koja je gladovala, što ukazuje na to da ovi crvi mogu da dobiju energiju jedući polistiren", rekao je.

Problem - takva ishrana loše utiče na zdravlje crva

Iako su supercrvi uzgajani na polistirenu završili svoj životni ciklus pretvarajući se u čaure, a zatim u bube, testiranja su pokazala da je u njihovim crijevima došlo do gubitka mikrobne različitosti i pojave potencijalnih patogena.

To znači da iako ovi insekti mogu da prežive na polistirenu, to zapravo nije njihova prirodna hrana i polistiren loše utiče na njihovo zdravlje.

Naučnici su stoga napravili analizu mikroba u njihovim crijevima kako bi otkrili koji su enzimi u genima uključeni u razgradnju plastike.

"Na kraju, željeli bismo da izbacimo supercrve iz tog procesa"

Rezultati ovog istraživanja mogli bi biti primjenjivi na dva načina. Jedan je da se supercrvima, uz polistiren, doda i biootpad, što bi pozitivno uticalo na njihovo zdravlje.

Drugi način je da se naprave postrojenja za recikliranje koja oponašaju varenje larvi, odnosno da prvo usitnjavaju plastiku, a zatim je "probavljaju" putem bakterijskih enzima.

"Na kraju, željeli bismo da izbacimo supercrve iz tog procesa", rekao je Rinke, prenosi b92.

• 14:15 Филм: Живи били, па видјели (Р) (12+)

'Филм: Живи били, па видјели (Р) (12+)

• 16:00 Емисија: По свијету са Робертом Дацешином (Р)

Путујте по свијету са Робертом Дацешином, јер ће вам се апетити за путовањем и свим бисерима које оно нуди сигурно повећати.

• 16:30 Вијести у 16:30

Први преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета сваки радни дан.

• 16:40 Серија: Љубавни залогаји(12+) (Р)

’Љубавни залогај’ узбудљива је авантура два пријатеља Џонија и Шукија који на Дорћолу отварају ресторан ’на црно’, а који носи исти назив као и нови симпатични ситком.

• 17:00 Серија: Вода у праху (Р) (12+)

Напета португалско-галицијска серија 'Вода у праху' стиже у наш програм и можемо само рећи - из епизоде у епизоду напетост ће расти до усијања!

• 17:50 Емисија: На ивици терена (Р)

Наши 'златни момци' Андреј Кнежевић и Иван Драгичевић упознаће вас са искуствима играча, њиховим циљевима, жељама, и приближити вам живот великих српских спортиста који су се већ уписали у историју највећих европских клубова.