Рекли смо вам да не кликате. Али, шалу на страну, знате ли шта је "кликбејт"?
Кликбејт наслови су они који обећавају све, а не кажу вам апсолутно ништа.
- "Нећете вјеровати шта се догодило!",
- "Број 3 ће вас оставити без текста!",
- "Она је само рекла једну реченицу, а сви су занијемили!"
Ако сте макар једном кликнули на овакав наслов и затим остали разочарани, онда знате о чему је ријеч. Кликбејт (clickbait) је стил писања наслова и садржаја који има један циљ – да привуче пажњу и натјера вас да кликнете. И то би било у реду, да ти кликови долазе уз квалитетну информацију. Међутим, врло често је управо супротно.
Кликбејт се игра нашом радозналошћу. Намјерно оставља кључне информације "у ваздуху", обећава нешто сензационално, а онда испоручи… врло мало. Умјесто да наслов сажме суштину текста и пружи корисну информацију, он постаје мамац – дизајниран тако да не можете да му одолите, али да се након читања осјећате помало превареним.
Проблем настаје када се овакав приступ прошири на све сфере - од забаве, преко политике, па до здравља и науке. Тада површност замијени озбиљан садржај, а количина прегледа постане важнија од истине. Нажалост, готово сви онлајн медији се финансирају управо од кликова, а сви медији желе да мало зараде, али и да буду читани. Нема ничег лошег у привлачним насловима. Међутим, постоји граница између креативности и манипулације. Добар наслов треба да вас заинтересује, али и да поштује ваше вријеме - да не обећава нешто што текст не испуњава.
У времену када је пажња највреднији ресурс, кликбејт можда побјеђује на кратке стазе. Али на дуже стазе - губи се повјерење, које се тешко враћа.