Брисел

Шта пише у извјештају Европске комисије о напретку БиХ

  • Извор: РТРС
  • 13.03.2024. 10:00

Предсједница Европске комисије Урсула фон дер Лајен јуче је препоручила да БиХ отвори преговоре за чланство у Европску унију. Коначна одлука Европског савјета требала би да буде 21. марта, када ће бити одржана сједница.

Извјештај Европске комисије о напретку БиХ:

Увод

У свом Мишљењу о захтјеву БиХ за чланство у Европској унији од 2019., Комисија је истакла да преговоре за приступање Европској унији треба отворити са БиХ када земља постигне потребан степен усклађености са критеријумима за чланство, а посебно са политиком Копенхагена и критеријумима, који захтјевају стабилност институција које гарантују, прије свега, демократију и управљање закона и идентификовао 14 кључних приоритета у том погледу.

Мишљење је подржао Европски савјет у децембру 2019. У својим закључцима о процесу проширења и стабилизације и придруживања од 13. децембра 2022. године, Вијеће је препоручило да се БиХ додијели статус земље кандидата, уз потврду Европског савјета, уз разумијевање да се подузимају кораци (8 корака) наведених у препорукама Комисије, како би се ојачали владавина права, борба против корупције и организираног криминала, управљање миграције и основна права. Савјет је подвукло хитност за земљу да крене напријед на свом путу ка ЕУ, посебно кроз испуњавање свих 14 кључних приоритета како је утврђено у Мишљењу Комисије и одобрено од Савјета 2019. године.

Европски савјет је 15. децембра 2022. подржало закључке Комисије од 13. децембра 2022. о процесу проширења, стабилизације и придруживања, и договорено је да се да статус земље кандидата БиХ.

Комисија је у својој Комуникацији о политици проширења из 2023. поздравила реформе и напоре које је БиХ подузела од састанка Европског савјета децембру 2022. додијеливши статус кандидата земљи. Комисија је констатовала да су, свеукупно, потребни даљи напори да БиХ испуни 14 кључних приоритета наведених у Мишљењу Комисије о њеном захтјеву за чланство у ЕУ и корацима наведеним у Препоруци Комисије за статус кандидата, које остаје у потпуности важећа. Комисија је такође препоручила отварање преговора о приступању ЕУ са БиХ, када се потребан степен усклађености са критеријумима за чланство постигне.

Комисија је навела да ће извијестити Савјет о напретку најкасније у марту 2024. године. У складу с препоруком Комисије, Европски савјет је у децембру 2023. одлучило да ће отворити приступне преговоре са БиХ, након постигнутог потребног степена усклађености са критеријумима за чланство.

Европски савјет је позвало Комисију да извијести Савјет о напретку најкасније у марту 2024. године, у циљу доношења одлуке. Од додјеле статуса кандидата од Европског савјета у децембру 2022. године, јавна опредијељеност политичких странака у БиХ стратешком циљу европског интеграција је донијела неке позитивне резултате. Овај извјештај даје чињенични преглед најновијих развоја догађаја од извјештаја о проширењу 8. новембра 2023.

Напредак у имплементацији реформи

Корак 1: осигурати резултате у функционисању на свим нивоима механизма координације о питањима ЕУ, укључујући развој и усвајање националног програма за усвајање правних тековина ЕУ.

Дирекција за европске интеграције је завршила програм за европске интеграције, и поднијела га Европској комисији почетком марта на коментаре. Програм за ЕУ интеграције очекује се да ће касније бити усвојен од Савјета министара. Овај програм за ЕУ интеграције је кључни корак ка развоју и усвајању националног програм за усвајање acquis-em ЕУ ЕУ (НПАА). У Савјету министара су у току консултације за именовање националног ИПА координатора (НИПАЦ) за ИПА ИИИ.

Корак 2: усвојити, као приоритет, измјене интегритета у постојећем закону Високог судског и тужилачког савјета.

Парламент је усвојио измјене и допуне интегритета Закона о ВСТВ-у у септембру 2023. године. Одређене одредбе које су ограничавале право међународних стручњака на приступ личним подацима исправљене су у јануару 2024. године. Провјере интегритета носилаца правосудних функција и ВСТВ-а чланова сада могу почети.

Корак 3: усвојити нови закон о Високом судском и тужилачком савјету и усвојити закон о судовима БиХ.

Власти БиХ раде на новом закону о ВСТВ-у, који треба финализирати и усвојити у складу са мишљењем Венецијанске комисије. А формирана је радна група за израду амандмана. Нови закон о ВСТВ-у би требао такође осигурати право ВСТВ-а да тражи додатне податке у провјери исказа о систему имовине. Власти БиХ очекују да ће нацрт завршити до априла 2024. године и доставити Венецијанској комисији на ново мишљење, прије усвајања од Савјета министара и подношења у скупштинску процедуру.

Министарство правде завршава нацрт закона о судовима БиХ и очекује се да ће га доставити Савјету министара на усвајање у марту. Комисија очекује да БиХ достави нацрт закона Венецијанској комисији за накнадно мишљење, прије усвајања у домовима Парламента.

Корак 4: усвојити Закон о спречавању сукоба интереса.

Нови закон о спречавању сукоба интереса усвојило је Савјет министара 6. марта, затим су га усвојила оба дома парламента 8. марта. Закон има за циљ да побољшати ниво усклађености са европским стандардима на нивоу БиХ.

Корак 5: подузети одлучне кораке за јачање превенције и борбе против корупције и организираног криминала.

Савјет министара усвојило је Закон о спречавању прања новца и финансирања тероризма (БПН/БПФТ) у децембру 2023., а ПД ПС у фебруару 2024. године. Закон унапређује одредбе о процјени ризика и осигурава стално координационо тијело за све надлежне органе за његову припрему, у складу са acquis-em ЕУ.

Процјена ризика за БППН/БПФТ на виртуелној имовини уз Акциони план за 2024-2027 усвојио је Савјет министара 1. фебруара 2024. године.

Амиџић: Република Српска показала да је конструктиван партнер

Амиџић: Република Српска показала да је конструктиван партнер

Власти БиХ су на нивоу радне групе финализирале нацрт новог закона о заштити личних података, што је предуслов за ступање на снагу Евроџаст споразума о сарадњи. Нацрт закона је у електронској консултацији до 8. марта. Било је преведено и подијељено с Комисијом за провјеру усклађености са acquis-em, до подношења корелационих табела. Након добијања мишљења од других институција, од Министарства цивилних послова се очекује да Нацрт закона достави Савјету министара на усвајање, прије подношења у скупштинску процедуру.

Стратегија јавних набавки 2024-2028 је финализирана и чека се усвајање од Савјета министара. БиХ би требала ојачати сарадњу између агенција за провођење закона, и усвојити стратешки приступ борби против тешког и организираног криминала. У јануару 2024. године Суд БиХ је у жалбеном поступку потврдио казну у предмету "Новалић и др." који је везан за превару у јавној набавци, укључујући и тадашњег в.д. премијера ентитета Федерације, који је осуђен на 4 године затвора због злоупотребе службеног положаја и фалсификовање докумената. Ово је прва правоснажна судска пресуда о корупцији на високом нивоу.

Корак 6: одлучно унаприједити рад на осигуравању ефикасне координације, на свим нивоима, управљања границама и капацитета управљања миграцијама, као и осигурање функционисања система азила.

Управљање миграцијама наставља да се побољшава. Савјет министара усвојило је стратегију и акциони план за миграције. Парламент је усвојио Закон о странцима у августу 2023. Пријемни капацитети су довољни. Споразуми о реадмисији и имплементациони протоколи су генерално на задовољавајућем нивоу. БиХ треба додијелити одговарајући буџет за управљање миграцијама, наставити напоре за повратак нерегуларних миграната у своје земље поријекла и предузети даље кораке како би осигурали функционалан систем азила. Препреке настављају постојати на осигуравању ефикасног приступа азилу.

У децембру 2023. Савјет министара усвојило је преговарачки мандат о статусном уговору Фронтекса. Предсједништво га је усвојило у фебруару 2024. године, а главни преговарачи јесу именовани, чиме је омогућен почетак преговора са Комисијом.

У јануару 2024. године БиХ се додатно ускладила са визном политиком ЕУ уклањањем Омана са своје листе земаља без виза.

Власти БиХ финализирале су нацрт новог закона о контроли граница, са циљем побољшања усклађености са европским стандардима. Министарство сигурности очекује да га достави Савјету министара на усвајање.

Нови нацрт стратегије и акционог плана 2024-2029 о интегрисаном управљању границом, чији је циљ усаглашавања са acquis-em ЕУ, спремни су за усвајање од Савјета министара.

Корак 7: осигурати забрану тортуре, посебно успостављањем националног превентивног механизма против тортуре и злостављања.

У октобру 2019. године Уставни суд је укинуо позивање на смртну казну у Уставу Републике Српске. У августу 2023. године Скупштина је измијенила Закон о омбудсману за људска права и означила га као национални превентивни механизам против мучења и злостављања - међународна обавеза земље.

Корак 8: гарантовати слободу изражавања и медија и заштиту новинара, посебно осигуравањем одговарајућег судског поступања у случајевима пријетњи и насиља против новинара и медијских радника.

Сва тужилаштва и агенције за провођење закона именовале су контакт особе за новинаре, који ће бити објављени на платформи safejournalists.net. Прва обука контакт тачке, коју је финансирала ЕУ, одржана је крајем фебруара.

Као први корак за хитно рјешавање финансијске ситуације јавног емитера на нивоу БиХ, у фебруару 2024. године Савјет министара додијелило му је средства из прихода Регулаторне агенције за комуникације. У току је оснивање радне групе за израду новог закона на јавном РТВ систему.

Закључци

Откако је Европски савјет у децембру 2022. додијелило статус кандидата БиХ, јавно опредјељење политичког руководства за стратешки циљ европских интеграција је напредовало важним реформама и донијело је позитивне резултате. Посвећеност политичког руководства принципима за осигуравање функционалне БиХ, која напредује на европском путу, Комисија је поздравила.

Јаче ангажовања у политичком дијалогу са ЕУ свједоче и високи политички форуми, посљедњи одржан у Бриселу 6. децембра 2023. на којем су учесници схватили политичку важност и прилику коју пружа Комисија препорукама за отварање приступних преговора када БиХ постигне потребан степен усклађености са критеријумима за чланство. Ово још више јача потребу да БиХ испуни потребне реформе. Власти БиХ су такође поновиле своју посвећеност напретку у реформама везаним за ЕУ током заједничке посјете предсједнице Европске комисије са премијерима Хрватске и Низоземске у Сарајеву 23. јануара 2024.

Упркос неким помацима који се спомињу у Извјештају, који иду у супротности са позитивним замахом, опша посвећеност ЕУ путу ове земље се претворила у опипљиве резултате. Ово се мора наставити одлучним корацима за финализацију кључних реформи у предстојећем периоду у складу с правилима и стандардима ЕУ.

БиХ је такође постигла и задржала пуну усклађеност са ЕУ Заједничком вањском и безбједносном политиком (ЦФСП) која је најзначајнији сигнал икада по питању заједничких вриједности и стратешке оријентације у новом геополитичком контексту. У свјетлу постигнутих резултата од 2022. Комисија сматра да је БиХ постигла неопходан ниво усклађености са критеријумима чланства.

Стога Комисија препоручује Савјету да отвори приступне преговоре са БиХ у складу са тачком 17. закључака Европског савјета од 14. и 15. децембра 2023. Комисија препоручује да Савјет усваји преговарачки оквир након што БиХ даље кораке у складу с извјештајем Комисије. Комисија је спремна поднијети извјештај Савјет о напретку који је БиХ направила у вези са овим корацима.

Додатни елементи напретка у реформама ЕУ

1. Процес стабилизације и придруживања

Парламентарни одбор за стабилизацију и придруживање (САПЦ) постао је у потпуности оперативан. ПД ПС БиХ и Европски парламент одржали су пуну сједницу САПЦ-а крајем октобра 2023. Друга је заказана за март 2024. године.

2. Помирење како би се превазишло насљеђе рата

Савјет министара је именовало надзорно тијело за провођење националне стратегије процесуирања ратних злочина. У јануару 2024. године Министарство правде потписало је меморандум о разумијевању са Међународним резидуалним механизмом за кривичне судове (ИРМЦТ) како би укључило у домаће кривичне евиденције пресуде Међународног кривичног суда за бившу Југославију. Управни одбор за изградњу мира почео је са радом 19. фебруара 2024. године који је такође платформа за политички дијалог о помирењу.

3. Реформа јавне управе

Сви нивои власти проводе акциони план о реформи јавне управе (РЈУ), свеобухватну стратегију управљања јавним финансијама широм земље, и сопствене индивидуалне стратегије о управљању јавним финансијама, док припремају нову акциони план реформе јавне управе за 2022-2027.

Координациони одбор за РЈУ састао се први пут у фебруару 2024. као главно политичко тијело за доношење одлука које има задатак да усмјерава реформе у овој области што се тиче финансијске подршке РЈУ-у, унапређење капацитета координатора за реформу јавне управе и функционалност имплементационих структура.

У фебруару 2024. године Скупштина је у првом читању усвојила измјене и допуне Закона о државној служби у институцијама БиХ, који имају за циљ побољшање транспарентности у запошљавању и увођење алата за управљање људским ресурсима. Ове измјене и допуне је у потпуности усвојио ПД ПС БиХ у другом читању 8. марта 2024.

У току су припреме за одржавање првог дијалога ЕУ и БиХ о управљању јавним финансијама.

4. Функционирање државних институција

Савјет министара усвојило је Програм економских реформи 2024-2026 и то 28. фебруара 2024. Радни тим за Реформску агенду плана раста именовао је Савјет министара 17. јануара 2024. године и представили су листу приоритета за своју реформску агенду.

Усвојен је Глобални оквир фискалне равнотеже и политике у БиХ за период 2024-2026. на нивоу БиХ, што је предуслов за доношење буџета БиХ за 2024. (23. јануара 2024).

Буџети за 2024. усвојени су на ентитетским нивоима - у ФБиХ 24-25. јануара 2024. године; у Републици Српској 15. децембра 2023. године; у Брчко Дистрикту 23. децембра 2023. године; у Посавском кантону 20. децембра 2023.; у Кантону Сарајево 30. децембара 2023; у Зеничко-добојском кантону 22. децембра 2023. и у Граду Мостару 25. јануара 2024.

Одлуку о квалитету течних нафтних горива донио је Савјет министара БиХ у децембру 2023. Ово је важан корак за приступање БиХ WТО. То је такође мјера за имплементацију Акционог плана за пакет енергетске подршке.

Како је раније саопштено, Република Српска и даље не признаје одлуке Уставног суда, укључујући и оне којима се укидају ентитетски закони о непримјењивању одлука Уставног суда и "високог представника", као и о неуставности појединих ентитетских кривичних одредби о клевети. У децембру 2023. године, ентитет Република Српска усвојио је у првом читању нацрт закона о имунитету који би, ако би био у потпуности усвојен, умањио одговорност политичких представника и довео у питање правну сигурност.

У децембру 2023. године, ентитет Република Српска усвојио је у првом читању нацрт закона о референдумима и грађанским иницијативама који би, уколико буде у потпуности усвојен, дао правни основ за посебну изборну администрацију у ентитету.

Велики савјет Уставног суда више не функционише, што је значајна посљедица по ефикасност Суда. Као што је већ објављено, обје ентитетске скупштине треба брзо да именују судије на упражњена мјеста и осигурају пуни састав Уставног суда.

5. Слобода удруживања и слобода окупљања

Министарство правде ради на изради стратегије за подстицајно окружење за организације цивилног друштва, које треба доставити Савјету министара на усвајање. Зеничко-добојски кантон (у децембру 2023.) и Унско-сански кантон (у јануару 2024.) усвојили су законе који имају за циљ усклађивање с европским стандардима о слободи окупљања.

Као што је раније објављено, док је укупни правни и регулаторни оквир углавном усклађен с правним тековинама ЕУ, Република Српска усвојио је у првом читању нацрт закона који циља актере цивилног друштва као - стране агенте што би, ако се у потпуности усвоји, значило корак уназад.

6. Усклађеност са вањском политиком ЕУ

БиХ је постигла и задржала пуну усклађеност са заједничком вањском и безбједносном политиком ЕУ, сигнализирајући своју јасну посвећеност ЕУ путу.

Пратите нас и путем Вибера