Приликом снижења или акције трговци ће убудуће морати да искажу и најнижу цијену у посљедњих 30 дана.
То је предвиђено Нацртом закона о заштити права потрошача у Републици Српској, који је Влада Републике Српске утврдила у четвртак. Закон који је тренутно важећи донесен је 2012. године, а приступило се изради новог, који доноси и бројне друге измјене.
Денис Шулић, министар трговине и туризма Републике Српске, рекао је да је област заштите потрошача једна од најдинамичнијих области друштва и да је у протеклом периоду примијећено да у примјени важећег закона постоје одређене тешкоће у његовом спровођењу и да поједине одредбе треба додатно да се преиспитају и ускладе са директивама Европске уније, те се приступило изради новог законског рјешења.
"Узимајући у обзир да је важећи закон донесен 2012. године и да је претрпио неколико измјена и допуна, у протеклих неколико мјесеци смо у сарадњи са удружењима за заштиту потрошача радили на анализи важећег законског оквира и стања на терену. Предложена законска рјешења се у највећој мјери односе на дефинисање статуса потрошача и омогућавање адекватне заштите потрошача у свим ситуацијама у којима се могу наћи при куповини производа и услуга, али и прецизнијег дефинисања обавеза трговаца према купцима", рекао је Шулић за "Независне новине".
Како наводе из ресорног министарства, измјенама закона обезбјеђује се ефикаснија заштита права потрошача у поступку рекламације недостатка на производу или услузи, додатно јачање заштите потрошача приликом куповине електронским путем, адекватно санкционисање недопуштеног поступања, односно понашања трговаца, ефикаснији инспекцијски надзор и боља информисаност потрошача о њиховим потрошачким правима и обавезама.
"Новим законским рјешењем осигурали смо заштиту потрошача од лажних снижења и попуста, а посебна пажња посвећена је и додатној заштити потрошача приликом куповине електронским путем, односно продаје на даљину, која је у данашњем времену у значајном порасту", нагласио је Шулић.
Он додаје да је у овом закону посебан акценат стављен и на рану едукацију потрошача, посебно едукацију дјеце школског узраста.
"Предложеним Нацртом закона уводи се новина у смислу обавезе издавања предрачуна за услуге скупље од 100 КМ, како би потрошач био заштићен од неких додатних трошкова. Такође, прописано је да се приликом снижења или акције мора исказати најнижа цијена у посљедњих 30 дана, чиме се спречава појава лажних снижења, а све у циљу додатне заштите потрошача од непоштене пословне праксе", нагласио је Шулић.
Новим законом је, додају из Министарства, такође, дефинисана и категорија угроженог потрошача, односно потрошача који због свог економског или друштвеног положаја, услова живота, посебних потреба или других тешких личних прилика прибавља робу или користи услугу под нарочито отежаним условима или је у томе онемогућен, а услови и критеријуми за дефинисање статуса угроженог потрошача у појединим областима економских услуга уређују се посебним прописом.
Снежана Шешлија, предсједница Удружења грађана "Толеранцијом против различитости" (ТоПееР) из Добоја, поздравља увођење категорије угроженог потрошача, као и обавеза које се односе на трговце при организовању акција и снижења.
"Сада ћемо зауставити праксу да они врате цијену која је била прије осам дана. То је добар помак. Више трговцима неће бити дозвољено лажно смањење цијена", сматра Шешлија.
Говорећи о увођењу категорије угроженог потрошача, она наводи да је то био приједлог удружења.
"Међутим, треба испунити неколико услова да би се статус угроженог потрошача довео у стварни ред, почев од социјалне карте, социјалних потреба и тако даље. Али, у сваком случају, увођење угроженог потрошача донијеће позитиван помак када говоримо о заштити потрошача, односно стандарду грађана у Републици Српској", рекла је Шешлија за "Независне новине".