Савјети за куповину

Трикови због којих трошите више: Ушли сте по хљеб, изашли са пуном кесом ствари

  • 30.07.2025. 08:55

Супермаркети нису само мјеста за набавку основних намирница, већ су то пажљиво дизајнирани системи у којима је сваки детаљ осмишљен тако да им оставимо што више новца. Иза изгледа полица, мириса, музике која се пушта и избора производа стоје читави тимови стручњака, маркетиншких аналитичара и психолога који утичу на наше понашање - а ово су неки од најчешћих трикова:

Све је дизајнирано да вас наведе да трошите више

Ако сте ушли у продавницу са јасним циљем шта треба да купите, распоред полица вас од њега лако одврати. Основне намирнице, као што су млеко и јаја, често се налазе на самом крају самопослуге - само да бисте успут прошли поред бројних других производа и потенцијално нешто непланирано ставили у корпу.

Људи у шоку колико коштају двије порције помфрита

Људи у шоку колико коштају двије порције помфрита

Уз то, изложени сте паметно организованим мини-комбинацијама: Рецимо, производи који ''иду заједно'', као што су чипс и пиво, ће бити смјештени једни поред других, што подсвјесно подстиче на импулсивну куповину.

Најјефтиније није у висини очију

Производи који вам први упадну у очи најчешће су и најскупљи. То није случајно, већ највећи и најпознатији брендови плаћају да буду постављени тачно у висини погледа потрошача. Јефтинији производи налазе се или при дну полица или високо горе, где мање људи гледа. Зато је добро да ''скенирате'' полице од врха до дна, јер тамо се често крију повољније опције.

''Свјежи'' мириси који изазивају глад

Пекаре се често налазе на самом улазу у супермаркет, не само због изгледа - већ и због намјерног ширења мириса који подсјећају на домаћа, тек припремљена пецива. Тај ефекат се у већини случајева добија испуштањем вјештачких мириса, како би се активирао апетит купаца - као мали подсјетник да сте заправо гладни и да би требало да купите пецива док су још ''свјежа''.

Програми лојалности долазе уз цијену - и то не увијек новчану

Програми лојалности изгледају као добар начин да уштедите, али њихова суштинска сврха је прикупљање података. Све што купујете прати се и чува у базама података, а понекад се ти подаци продају компанијама за аналитику. Наравно, можете добити неке попусте, али често су то персонализоване понуде за ствари које бисте и иначе купили. 

'Хвала Бањалуко, хвала предсједниче': Вања и данас свира у центру града

'Хвала Бањалуко, хвала предсједниче': Вања и данас свира у центру града

Препоручљиво је да добро провјерите политику приватности пре него што постанете члан програма лојалности било којег супермаркета, да бисте били сигурни да прихватате да се ваши подаци дијеле даље.

Самоуслужне касе против импулсивне куповине

Интересантно је да се код купаца који користе самоуслужне касе чешће примјећује строго придржавање списка за куповину. Истраживања показују да та врста куповине смањује импулсивне одлуке. Без контакта и утицаја запослених, купци су усредсређени на оно што су заиста намјеравали да купе.

Музика као маркетиншки алат

Позадинска музика у супермаркетима није случајна - истраживања показују да спорији ритмови имају снажан ефекат на понашање потрошача. Када се пуштају лагане мелодије, купци се задржавају дуже и некада троше и до 38 одсто више.

Снижени производи на издвојеним полицама нису увијек идеалан избор

Привлачне полице на којима су истакнути артикли који су јефтинији на ограничен временски период можда изгледају као супер понуде, али често служе само да привуку пажњу. Тамо се обично налазе производи познатих брендова - слаткиши, напици, грицкалице - чија је цијена углавном благо смањена (а понекад чак ни то).

У већини случајева, на полици поред њих стоје јефтиније и једнако квалитетне опције које нам лако промакну. Најбоље је увијек упоредити цијене или једноставно заобићи ове понуде ако производ није већ био на вашем списку, преноси портал ''ААРП''.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: