Нова фотографија Ј-36 открива кључне елементе дизајна кинеског бомбардера следеће генерације, укључујући кокпит и оружје.
Нова фотографија кинеског авиона J-36, познатог и као JH-XX, појавила се на интернету, а приказује летјелицу у пуној фронталној перспективи приликом слијетања. Иако је у питању снимак екрана, стручњаци вјерују да би снимак могао бити аутентичан, мада су претходне лажне слике изазвале скептицизам међу аналитичарима. Један од водећих истраживача кинеске војне авијације, Андреас Рупрехт, позвао је на опрез, наводећи да „слика изгледа превише добро да би била истинита“.
Ј-36, који је развила компанија Chengdu Aircraft Corporation (CAC), један је од два кинеска борбена авиона нове генерације, заједно са J-XDS. Иако је његова улога још увијек нејасна, вјерује се да би могао да дјелује као регионални бомбардер, па чак и да послужи као претеча стратешком бомбардеру H-20.
Конфигурација кокпита и посаде
Фотографија открива кључни елемент дизајна – двосједну кабину, са два јасно видљива широкоугаона head-up дисплеја (HUD) и подијељеним ветробранским стаклом. Ова конфигурација подсјећа на стратешке бомбардере попут B-2 Spirit и B-21 Raider, али и на тактичке авионе попут F-111 Aardvark и Su-34 Fullback. Такође се спекулише да би се могло додати додатно сједиште за трећег члана посаде, попут инжењера лета, због сложености система и задатака које би J-36 могао да обавља, укључујући контролу дронова.
Такође се види леђни усисник, вјероватно користећи технологију безсмјерног надзвучног усиса (DSI), што потврђује претходне видео снимке из априла. Иза усисавача налази се подигнути део који би могао бити ваздушна кочница, али то још није потврђено. Видљива је и Питоова статичка сонда (сонда за податке о лету).
Наоружање и шасија
Видео из марта показао је да Ј-36 има тандем точкове на главном стајном трапу, а нова фотографија открива велика врата стајног трапа која се отварају ка унутра. Јасно су видљиве три одвојене зоне унутрашњих простора за оружје – већи централни и два мања са стране. Међутим, без доње перспективе, и даље је немогуће процијенити дубину и врсту могућег оружја.
Појава ових слика и видео снимака дјелује готово координисано, при чему Кина не само да стимулише интересовање аналитичара, већ и демонстрира технолошки напредак, вршећи индиректан притисак на Запад, посебно на САД.
Иако Ј-36 још није оперативан, он представља значајан корак напред за кинеско војно ваздухопловство. Као и код Ј-20, информације о системима као што су IRST, EOTS или електронско ратовање још увијек нису званично потврђене - и можда никада неће бити. Накнадне слике и појављивања на аеромитингима могли би да пруже више визуелних трагова, али технички детаљи ће вјероватно остати обавијени велом тајне.
(Бљесак)