Како кинеска контрола ријетких земних метала угрожава производњу електричних аутомобила у Европи.
Кина очигледно јача контролу над ретким земним металима, па многе аутомобилске марке страхују од затварања фабрика и великих кашњења у производњи електричних аутомобила.
Позадина приче је одлука Кине да ограничи извоз ријетких земних метала, што произвођачима готово онемогућава приступ магнетима који се користе у електромоторима и широком спектру других дијелова аутомобила.
Познато је да Кина контролише већину свјетске производње метала који се користе за магнете у електричним аутомобилима. По новим правилима о извозу, европски произвођачи морају да подносе захтјеве за извозне дозволе кинеским властима, али дозволе често касне.
Главни секретар ЦЛЕПА-е, Бењамин Кригер, тврди да нема сумње да ће криза у неком тренутку утицати на све, прије или касније.
Неки произвођачи покушавају да пронађу алтернативе кинеским магнетима, али квалитет и капацитет нису довољни, а на многим мјестима уопште нема алтернативе.
Просјечан електрични аутомобил користи око пола килограма ријетких земних метала, док традиционални бензински аутомобил користи упола мање, што добављаче и произвођаче чини рањивим. Несташица може утицати на производњу и одржавање аутомобила широм Европе.
Хибридни и новији бензински аутомобили такође користе магнете у виталним дијеловима, па би наставак кризе могао постати нова верзија полупроводничке кризе, када су фабрике аутомобила мјесецима стајале.
(б92)