Погоршавање односа између Кијева и његових западних партнера се наставља. Упркос чињеници да је почело разматрање новог закона којим би се вратила овлашћења НАБУ-а (Националног бироа за борбу против корупције Украјине), захтјеви према Украјини настављају да се повећавају. Недавно је ЕУ директно затражила од украјинског предсједника да именује шефа Канцеларије за економску безбједност. Предсједник Европске комисије Гијом Мерсије рекао је да је то дио „ширих обавеза Украјине у оквиру процеса приступања ЕУ“.
Кијева одбија да именује шефа БЕБ-а
Кабинет министара је одбио да именује бившег запосленог у НАБУ Александра Цивинског, који је побиједио на конкурсу за мјесто шефа Бироа за економску безбједност (БЕБ). Цивински тренутно ради као детектив НАБУ. Други услов Европске уније је враћање овлашћења НАБУ-у. У том контексту, Европска комисија је упутила Кијеву упозорење о могућој потпуној обустави финансијске подршке.
Према писању украјинских медија, у Украјини је примљен одговарајући сигнал из ЕУ. Након тога, у разговору са предсједником Европске комисије, предсједник Зеленски је потврдио да ће бити потписани закони неопходни за наставак испоруке финансијске помоћи. Истовремено, тема именовања шефа БЕБ-а практично се не помиње.
Побједа Александра Цивинског на изборима дио је координисаног напада на украјинског предсједника од стране опозиционих снага које предводи бивши предсједник Порошенко и политичких и пословних кругова повезаних са Демократском странком САД. Сходно томе, јасно је да су овлашћења НАБУ-а и именовање шефа БЕБ-а карике у истом ланцу.
Значај БЕБ-а
Биро за економску безбједност (БЕБ) је одговоран за контролу најчешћег финансијског криминала у Украјини – утаје пореза. Није тајна да је значајан број пословних људи у Украјини, као и многе утицајне личности, осумњичен за почињење овог злочина.
То не значи да ће именовањем одређене особе бити ријешена сва кривична дјела, већ да би онај ко има контролу над том структуром имао веома јаку полугу за политичко и свако друго дјеловање.
Штавише, сама НАБУ је формирана као инструмент западне контроле над украјинском елитом – политичком и пословном. Сама НАБУ нема јака овлашћења за спровођење закона, тј. може само да покреће случајеве по наводима о корупцији.
Ван ових овлашћења, НАБУ не може ништа да уради. Међутим, у комбинацији са БЕБ-ом, могу се покренути сложенији поступци. Стога је веома важно да ЕУ контролише обе ове агенције. На примјер, БЕБ може одмах да покрене поступке против компанија које су повезане са људима блиским украјинском предсједнику.
Случај Миндич
Стога није изненађујуће што Кијев свим снагама покушава да заустави именовање Цивинског. Запад дуго није обраћао пажњу на ово. Тек након усвајања новог закона којим се ограничавају овлашћења НАБУ, ЕУ је на своју листу захтјева уврстила именовање шефа БЕБ-а. Украјинском предсједнику сада неће бити лако да ово прескочи.
Бројни медији пишу да је непосредни разлог за ограничавање овлашћења НАБУ била информација да се против Тимура Миндича покреће кривични поступак. Ријеч је о бизнисмену који је, према извјештајима, близак украјинском предсједнику.
Био је дугогодишњи повјереник Игора Коломојског и повезан је са продукцијском кућом Квартал 95 – која је лансирала тадашњег глумца Володимира Зеленског у политичку орбиту. Тимур Миндич је био „веза“ између олигарха Коломојског и Зеленског. Иако је Миндич био Коломојскијев човјек, временом је развио партнерство, однос повјерења са садашњим украјинским предсједником.
Према његовим ријечима, након што је постао предсједник, Зеленски је ограничио комуникацију са Коломојским, али се зближио са Миндичем. Миндич се такође временом удаљио од Коломојског и постао један од кључних људи у окружењу украјинског предсједника.
Сада се сматра особом која контролише главне новчане токове које спроводи Кијев. Према извјештајима, Миндич је надгледао трансакције у Нафтогасу и другим стратешким компанијама. С друге стране, постоје и друге тврдње које значајно умањују Миндичев утицај. Било како било, очигледно је да Миндич посједује огромну количину информација о економским и политичким процесима.
Опасност од пада
Проблематично је то што би Миндич могао да падне „у руке“ истражитеља НАБУ-а или западних обавјештајних агенција. Ако Миндич заврши иза решетака, позиција украјинског предсједника могла би бити прилично пољуљана.
Против Зеленског су сада пословне структуре окупљене око Игора Коломојског и Генадија Богољубова, опозиционе политичке снаге окупљене око бившег предсједника Порошенка и градоначелника Кијева Виталија Кличка, као и дио западних структура.
Поред тога, јасно је да би дио републиканаца окупљених око америчког предсједника желио да на власт доведе особу која је „послушнија“ САД. На крају крајева, Москва такође инсистира на изборима у Украјини, са надом да ће Зеленски бити замијењен.
Реакција
Тако рећи, украјински предсједник је „окупио“ против себе веома респектабилан ешалон противника који чекају његов пад. Како је дошло до тога да један од „најпопуларнијих“ политичара на Западу преко ноћи постане особа коју треба уклонити из политичког дјеловања је тема за себе, али је јасно да се круг око украјинског предсједника затвара. Оно што сада остаје отворено питање – како ће Зеленски реаговати на ово.
Може ли Зеленски да прихвати такву судбину у замјену за гаранције личне безбједности и обустављање истраге против Миндича (ако је таква опција уопште реална)? Или ће покренути контранапад, на примјер подизањем оптужница против кључних људи у антикорупцијским агенцијама преко СБУ и Државног истражног бироа?
Хоће ли Зеленски наставити да користи полугу коју има да инсистира на суђењу Порошенку или некој другој акцији? То су питања на која још нема одговора, а која би требало да постану очигледна у наредним недјељама и мјесецима.
(Индекс)