Kako se stavljaju lanci za snijeg?

  • 28.12.2020. 14:07

Dok stojite zaglavljeni u snegu na uzbrdici, u mraku, na 15 stepeni ispod nule, daleko od bilo kakvog naselja, dok mobilni ne može da uhvati mrežu, shvatate da je pitanje života i smrti da izađete iz automobila i što prije montirate lance za snijeg, a ne znate uopšte kako se to radi...

Prije svega, tj. prije polaska na put, nađite uputstvo za koritćenje svog automobila i potražite informacije o korištenju lanaca za snijeg. Ako ga nemate, potražite informacije na internetu ili pitajte u ovlaštenom prodajnom salonu ili servisu.

Korištenje neodgovarajućih lanaca može da izazove veliku štetu na automobilu i ostavi vas u još goroj situaciji u nekoj nedođiji. Loša montaža takođe može da izazove štetu. Određene kombinacije automobila i točkova su „zabranjene“ zbog proste činjenice da oko točkova nema dovoljno mjesta za bezbjedno korištenje lanaca.

Stoga se strogo držite uputstava proizvođača automobila i proizvođača lanaca!

Ovaj tekst je samo informativne prirode! Mnogo je vrsta lanaca i drugih sredstava za povećanje trakcije, modela automobila i polovnjaka kojima je neko zamijenio originalne točkove točkovima drugih dimenzija (obično većih), da bismo adekvatno pokrili sve slučajeve.

Naučite na vrijeme kako se stavljaju na točkove

Smrznuti prsti, mrak, ne možete da priđete lijepo točku, ne možete uopšte da zavučete ruku iza točka, ne vidite šta radite i ne osjećate ništa pod prstima... Stoga se na vrijeme uvjerite da imate odgovarajuće lance ili nešto drugo za povećanje trakcije na snijegu i naučite da ih koristite!

Rješenje – uhvatite neki iole ljepši dan, nađite livadu sa mekšom zemljom/travom ili pijeskom i naučite da montirate lance ili drugi sistem koji ste kupili. Ne radite to na asfaltu ili betonu kako ih ne biste oštetili.

Vježbajte – ponovite montiranje koliko god puta je potrebno, sve dok montažu ne budete u stanju da obavite rutinski.

Da li auto treba da se podiže na dizalicu da bi se postavili lanci za snijeg?

Ne, možete da ih montirate bez korištenja dizalice.

Zašto na neke automobile ne smeju da se montiraju lanci za sneg?

Uglavnom je riječ o modelima kod kojih nema mnogo prostora oko točkova, pa u slučaju korištenja klasičnih lanaca može doći do raznih oštećenja. Međutim, i za ovaj problem postoji rešenje u vidu drugih sredstava za povećanje trakcije, tj. sistema koji predstavljaju napredniju (i skuplju) vrstu lanaca za snijeg.

Montiranje manjih točkova (npr. i felne i gume uže i manjeg prečnika) može ponekad (!) da riješi problem, ali i tada treba imati u vidu da ukoliko ima dovoljno prostora između lanaca i rubova krila, to ne znači da ima dovoljno prostora sa zadnje strane točka - do dijelova kočnica i elemenata oslanjanja. Zato sa promjenom dimenzija guma treba biti veoma pažljiv.

Inače, proizvođači savjetuju da prilikom promjene dimenzija guma, razlika u prečniku ne bude veća od 3%, maksimalno do 5%. 

Na koje točkove se postavljaju lanci za sneg?

Postavljaju se na pogonske točkove. Istina, neki savjetuju da je važnije postaviti lance na zadnje točkove iako auto ima prednju vuču, kako u krivinama ne biste izgubili kontrolu nad zadnjim dijelom automobila.

Ovakav stav ima donekle smisla, ali osnovna svrha lanaca je da pomognu pogonskim točkovima da vuku/guraju automobil, a ne da opušteno jurite po krivinama.

Šta ako auto ima pogon na svim točkovima?

U tom slučaju, pročitajte u uputstvu šta kaže proizvođač, pošto postoje različite vrste pogona na svim točkovima. Na primjer, kod nekih vozila, bez obzira da li je riječ o klasičnim automobilima ili SUV-ovima (džipovima), pri normalnoj vožnji „vuku“ samo prednji točkovi, dok zadnji priskaču u pomoć samo kada prednji počnu da proklizavaju.

Stoga po ovom pitanju ne možemo da damo konkretan odgovor – pratite preporuku proizvođača automobila!!!

Na primjer, u uputstvu za Subaru Forester iz 2012. piše da klasični lanci za snijeg nisu predviđeni za korišćenje zbog manjka prostora oko točkova, ali da mogu da se koriste druga sredstva za povećanje trakcije na snijegu, pri čemu ih treba montirati samo na prednje točkove. Drugi primjer je BMW X5, za koji se savjetuje postavljanje (specijalnih) lanaca na zadnje točkove.

Maksimalna brzina sa lancima na točkovima?

Ne prelazite brzinu od 50 km/h, mada je često i to previše. Uostalom, montirali ste ih zbog toga što su uslovi na putu izuzetno loši, pa u skladu s tim treba i prilagoditi brzinu.

Mogu li lanci za snijeg da puknu?

Mogu – ako vozite suviše brzo, nalećete na dionice sa „ogoljenim“ asfaltom, niste ih pravilno montirali, niste ih dovoljno zategli, imate neodgovarajuće lance... Kada puknu, mogu da naprave ozbiljnu štetu na automobilu.

Koje lance da kupim?

Postoje različite vrste lanaca i drugih sistema za povećanje trakcije, od kojih su neki namijenjeni npr. alu felnama sa niskoprofilnim gumama ili vozilima kod kojih ima veoma malo prostora između točkova i rubova krila i točkova i elemenata kočnica i vešanja, pa se dobro informišite i u skladu sa tehničkim uslovima i svojim finansijskim mogućnostima nabavite one koji vam (najviše) odgovaraju.

Alternativa lancima?

Postoje različite alternative, a neke od njih možete da vidite u video snimcima koji slijede, u kojima se objašnjava kako se montiraju. Nešto od predstavljenog može da se kupi i kod nas, a nešto ćete morati da nabavite iz inostranstva, ukoliko to zaista želite.

Postoje neki koji izgledaju kao upleteni kanap, ali su izrađeni od npr. kevlara, aramida i drugih materijala. Tu su i čarape za snijeg, kao i neki drugi sistemi. I pripremite se – neki su neuporedivo skuplji u odnosu na klasične lance.

Da li lanci za snijeg oštećuju aluminijumske felne?

Mogu da ih oštete, u zavisnosti od vrste i dimenzija felni i dimenzija pneumatika. Upravo zato postoje lanci namenjeni alu felnama sa gumiranim ili plastičnim zaštitnim delovima. Takođe, to je još jedan razlog da zimi koristite čelične felne umesto aluminijumskih ili neku od alternativa klasičnim lancima za snijeg.

Koliko koštaju lanci za snijeg?

Klasični lanci koštaju od 30 KM naviše za jedan par, a postoje razne napredne verzije sa sistemima za lakše montiranje ili mogućnošću montiranja na više dimenzija točkova, mada je njihova cijena i više od 100 KM.

I konačno – kako se montiraju lanci za snijeg?

Ovako kao na slikama ispod:

  • Izvadite lance
  • Raspetljajte ih
  • Zavucite plastificiranu sajlu iza točka sa donje strane
  • Spojite krajeve plastificirane sajle iza točka sa gornje strane
  • Prevucite lance zakačene za plastificiranu sajlu preko gazeće površine gume
  • Spojite lance sa prednje strane posebnom kukicom
  • Namjestite lijepo plastificiranu sajlu sa zadnje strane točka
  • Duži dio slobodnog lanca sa prednje strane provucite kroz obojenu (crvenu) „zakačku“/kukicu i dobro zategnite
  • Zatim taj lanac provucite kroz još jednu crvenu kukicu ili kariku, takođe dobro zatežući
  • Kraj tog lanca zakačite za najudaljeniju kariku dijela lanca (žutog) koji ide „u krug“ oko felne
  • Pokrenite auto i pređite npr. 5-10 metara (pratite uputstvo) i ponovite zatezanje

Video snimak objašnjava mnogo bolje, pa pogledajte ova tri klipa – praktično objašnjavaju isto, ali možda na jednom primjetite neki detalj koji vam na drugom promakne:

Polovniautomobili.com

Тагови:
  • 14:45 Серија: Од јутра до сутра (12+) (Р)

    ''Од јутра до сутра' у режији Михајла Вукобратовића заправо је адаптација аргентиске серије 'Успјешни Пелсови', и прати живот иза и испред камера омиљеног ТВ пара, Срне и Марка.

  • 15:30 Серија: Крваво цвијеће (12+)

    Ова занимљива и узбудљива прича прати Дилан, младу дјевојку која своје снове мора да стави по страни и уда се за Барана, који би женидбом са њом прекинуо дугогодишњу крвну освету између њихових породица, Карабеј и Демир.

  • 16:30 Вијести у 16:30

    Први преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета сваки радни дан.

  • 16:50 Центар дана

    Волите поподне? Важно вам је да након напорног дана одахнете уз актуелне теме, забаву и савим нове и необичне приче из цијелог свијета? Уживате у програму који окупља интересантне госте и регионалне звијезде?

  • 18:20 Наша Српска

    Наша Српска

  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.