Stvara zvijezde

Naučnici otkrili "čudovište" koje juri svemirom

• 12.04.2023. 11:17

Tim američkih naučnika otkrio je na snimcima teleskopa Hubble neobičan svijetli trag koji ima jedno najvjerovatnije objašnjenje - riječ je o velikoj crnoj rupi koja je u sudaru galaksija lansirana u svemir.

Prema studiji objavljenoj u časopisu Astrophysical Journal Letters, to izbačeno čudovište nastavilo je da putuje kroz oblake plinova pokrećući u njima stvaranje mladih zvijezda koji su na snimcima slavnog teleskopa zabilježeni kao vrlo duga svjetla crta.

Kako ističe NASA, svemir je toliko hirovit da čak i najmanje stvari koje bi mogle proći nezapaženo mogu imati duboke implikacije. Upravo to se dogodilo astronomu s Jejla Pieteru van Dokumu kada je pregledao slike svemirskog teleskopa Hubble i primijetio trag koji je izgledao kao ogrebotina na fotografskom filmu.

Na snimcima Hubbleove elektroničke kamere kosmičke zrake koje prolaze duž detektora uglavnom izgledaju kao ogrebotine. No, nakon što su Van Dokum i njegove kolege napravili spektroskopsku analizu čudne crte, shvatili su da je riječ o 200.000 svjetlosnih godina dugom lancu mladih plavih zvijezda.

Kako su povezani trag i galaksija?

Na temelju crvenog pomaka u spektrima svjetlosti crte i galaksije, tim je zaključio da se oboje nalazi otprilike na istoj udaljenosti od Zemlje, što sugeriše da su trag i galaksija povezani.

Crveni pomak, odnosno pad u frekvenciji zračenja nekog svemirskog tijela nastaje zbog brzine kojom se ono udaljava od promatrača. Slično se događa sa sirenom voza koji se udaljava od nas - frekvencija sirene postaje niža.

Naučnici ističu da supermasivne crne rupe u središtu galaksija mogu emitovati mlazove materijala na jednako velike udaljenosti, pa čak i veće. Međutim, oni se uvijek šire kako se udaljavaju od galaksije. U ovom slučaju pruga je ostala postojano tanka cijelom dužinom, što znači da zabilježeni trag ne može biti mlaz materijala.

Kako crna rupa stvara svijetli trag?

Tim smatra da se svijetli trag proteže između odbegle crne rupe i galaksije iz koje je izbačena. Crna rupa na svom putu vjerovatno sabija plin koji se potom iza nje hladi, kondenzuje i stvara mlade zvijezde.

Naučnici prije nisu zabilježili ništa slično u svemiru.

Ova supermasivna crna rupa, teška kao 20 miliona Sunaca, ostavila je za sobom dosad neviđen "trag" novorođenih zvijezda dug čak 200.000 svjetlosnih godina, što je dvostruko veća dužina od dužine Mliječnog puta. Oslobođeno nevidljivo čudovište juri međugalaktičkim prostorom tako brzo da bi, da je u našem Sunčevom sistemu, od Zemlje do Mjeseca proputovalo za samo 14 minuta.

Umjesto da guta zvijezde ispred sebe, poput kosmičkog Pac-Mana, crna rupa udara u plin ispred sebe i u njemu pokreće stvaranje novih zvijezda. Stvar je u tome da se kreće prevelikom brzinom da bi stigla da proguta materijale koji joj se nađu na putu, piše index.hr.

(Foto: NASA, AJL)

• 22:15 Вечерње вијести

Преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета.

• 22:30 Серија: Ел Чапо (16+)