Наука

Занимљиво откриће у свемиру збунило астрономе

• Извор: АТВ
  • 16.12.2023. 04:00

Астрономи су до занимљивих открића у свемиру када су открили брзе радијске ударе (ФРБ), мистериозне и снажне бљескове међугалактичке свјетлости који су годинама збуњивали научнике.

То би их потенцијално могло упутити корак ближе откривању механизама застрашујућих космичких феномена.

Они су недавно описали своје револуционарне и “чудне” увиде у студији објављеној у Мјесечним обавијестима Краљевског астрономског друштва.

"Овај рад је узбудљив јер пружа и потврду познатих својстава ФРБ-а и откривање неких нових“, рекла је др Софија Шеик, водећи аутор и постдокторски сарадник на Институту СЕТИ (Трагање за ванземаљском интелигенцијом).

За неупућене, ФРБ-ови су кратки, интензивни бљескови радио-таласа из дубоког свемира, који могу генерисати, у једној милисекунди, онолико енергије колико Сунце произведе у години, наводи сајт "Спејс".

Маскиран и наоружан дошао старици на врата, побјегао послије повика!

Неки ФРБ се појављују само једном, док други, познати као репетитори, шаљу више сигнала - попут космичке Морзове шифре.

Први пут откривени 2007. године, стотине ових међугалактичких трансмисија су од тада уочене како "извиру" из удаљених тачака у свемиру.

До сада су научници пратили само 50 ФРБ-ова до њихових почетних тачака, док се већина не може пратити тренутним технологијама истраживања свемира.

Како би расвијетлили овај конкретни небески догађај, истраживачи су користили обновљени Еплов телескопски низ (АТА) да спроведу детаљно посматрање понављајућег ФРБ 20220912А.

Након више од 541 сата посматрања, међузвјездани вјетроговорници снимили су 35 ФРБ-а, који се протежу у широком распону унутар доњег дијела фреквенцијског спектра.

Тада су направили запањујуће откриће: по први пут, научници су примијетили пад централне фреквенције, сличан, како је Си Ен Ен описао, небеском звиждуку.

Необична појава примијећена на Сунцу: Окренуто је према нама

Овај пад је постао очигледан када су истраживачи превели сигнале у звук помоћу ксилофонских нота — не за разлику од симфоније свемирског брода из “Close Encounters Of The Third Kind".

Нажалост, за разлику од других ФРБ-ова, 20220912А није показивао специфичан образац рафала, можда демонстрирајући њихову непредвидљивост, а истраживачи су престали да нагађају шта би бљесак фреквенције могао значити.

Упркос револуционарној студији, научници су још увијек далеко од откривања тајне иза ових међузвјезданих радио таласа.

"Сужавамо извор ФРБ-а, на примјер, на екстремне објекте као што су магнетари (неутронске звијезде са снажним магнетним пољима), али ниједан постојећи модел не може објаснити сва својства која су до сада уочена", рекла је др Шеик.

Она се нада да ће телескопи попут АТА "помоћи у пружању новог угла на изванредне мистерије у ФРБ науци".

У октобру су астрономи открили 8 милијарди година стар ФРБ – идентификован као ФРБ 20220610А – који је трајао само милисекунду, али је ослободио количину енергије коју наше Сунце емитује за три деценије.

• 10:15 Ловачки савети

ТВ серијал "Ловачки савети" се бави саветима за ловце и оне који би то да постану.

• 10:55 Серија: Истине и лажи (12+)

Серија, која је доживљела велики регионални успјех, и даље је на самом врху гледаности, у вама ће сигурно измамити најискренија осећања, а препрекама, динамиком и напетим развојем судбина ликова, 'купиће вас' и постати ваша омиљена домаћа серија.

• 11:55 Вијести

Први преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета.