АНПР камере постављене на 35 локација широм Српске забиљежиле су током априла и маја укупно 929 прекршаја возача због некоришћења појаса и употребе мобилног телефона током вожње, што стручњаци за саобраћај оцјењују као забрињавајући показатељ опуштеног односа према безбједности на путевима.
Према подацима Министарства унутрашњих послова РС, систем аутоматске обраде прекршаја, на подручју четири полицијске управе, евидентирао је 746 прекршаја некоришћења безбједносног појаса и 183 прекршаја непрописне употребе мобилног телефона приликом управљања возилом. Највећи број прекршаја у вези са појасом забиљежен је на подручју Полицијске управе Добој и то 318, док је највише возача са телефоном у руци откривено у ПУ Зворник, њих 65. Бањалука, иако највећи урбани центар, биљежи знатно мањи број санкционисаних.
МУП у свом раду, како су истакли, користи савремене АНПР камере и софтвере за аутоматско препознавање и евидентирање прекршаја.
- Овај вид технолошке подршке значајно доприноси побољшању стања безбједности у саобраћају те се у наредном периоду планира наставак набавке ових уређаја - рекли су МУП-у.
Замјеник директора Агенције за безбједност саобраћаја РС Милија Радовић за "Глас" истиче да је за сваку похвалу увођење система аутоматске контроле прекршаја.
- Прекршај непрописне употребе мобилног телефона било је тешко уочити и санкционисати. Зато је овакав начин контроле значајан и сигурно ће утицати на смањење тих прекршаја - наглашава Радовић.
Он упозорава да су управо употреба телефона током вожње и невезивање појаса два највећа проблема у саобраћају.
- Употреба телефона је у посљедње вријеме експлодирала. Са 6,6 у 2023. години скочили смо на 12,6 одсто возача који користе телефон током вожње. Недавна истраживања су показала да је у Бањалуци сваки пети возач у рукама држао телефон - истакао је Радовић.
Иако се годинама радило на подизању свијести о важности појаса, бројеви опет иду у негативном смјеру.
- Прије неколико година више од 80 одсто људи је користило појас, а сада смо пали на 67 процената на предњим сједиштима и тек 24 на задњим. То директно утиче на посљедице несрећа. Сваке године изгубимо око 20 живота само због невезивања појаса - каже Радовић и додаје да је посебно критично на задњим сједиштима, гдје влада увјерење да појас "није потребан", подсјећајући на трагичне случајеве из Шипова и Бијељине, гдје су страдали путници на задњим сједиштима.
Радовић се осврнуо и на висину казни за саобраћајне прекршаје.
- Казна од 100 КМ, ако буде плаћена у року, износи 50 марака, али то није довољно да уразуми појединце. У Њемачкој, ако вас ухвате пијане, не само да плаћате папрену казну, већ остајете без возачке на више година - појашњава Радовић.
Он сматра да је најбоља комбинација ригорозних казни и едукације. То су, тврди он, показала и недавна истраживања, односно да страх од казне утиче на понашање око 60 одсто возача.
- Није довољно само кажњавати. Треба дјеловати и превентивно, али, нажалост, ми за то немамо довољно новца - рекао је Радовић.
АЛКОХОЛ
У оквиру регионалне акције припадници ПУ Бањалука током викенда, када је контролисано и алко-тестирано укупно 4.589 учесника у саобраћају, санкционисали су и из саобраћаја искључили 211 возача због недозвољене количине алкохола у организму, укључујући и седам возача млађих од 21 годину или са мање од три године возачког искуства.
Како је саопштено из ПУ Бањалука, у службеним просторијама до истрежњења задржано је 12 возача, који су ухапшени због утврђене количине алкохола у организму изнад 1,5 промила, а код тројице више од два промила.