Амерички правосудни систем суочио се с једним од бизарнијих случајева злоупотребе интерних авио-система – 35-годишњи Тирон Александер из јужне Флориде проглашен је кривим јер се годинама лажно представљао као члан кабинског особља и на тај начин остварио више од 120 бесплатних летова.
Према пресуди федералне пороте из јуна 2025. године, Александер је од 2018. до 2024. користио привилеговане системе за резервацију намијењене запосленима у авио-компанијама како би се без плаћања укрцао на најмање 34 лета широм САД.
Супротно нагађањима да је злоупотребљавао систем само једне компаније, утврђено је да је Александер лажно тврдио да је запослен у чак седам различитих авио-компанија.
Приликом пријављивања у портале за запослене, уносио је лажне бројеве легитимација, измишљене датуме запослења и фиктивне податке о послодавцима.
Током шест година разрађене шеме, искористио је око 30 различитих идентитета, чиме је избјегавао дубљу провјеру и успијевао да дуже остане неоткривен.
Међутим, систем је ипак почео да показује знаке узбуне. Током 2024. године, Агенција за безбједност саобраћаја (ТСА) покренула је истрагу након што су у интерним системима авио-компанија и безбједносним протоколима на аеродромима примијећене нелогичности у вези с његовим идентитетима и приступом заштићеним зонама.
Честа и неуобичајена активност, у комбинацији са неусаглашеним подацима, привукла је пажњу надлежних, који су пратили дигитални траг и идентификовали превару.
Александер је на суду у Јужној Флориди проглашен кривим за електронску превару и за неовлашћен улазак у безбједносно заштићени дио аеродрома лажним представљањем.
С обзиром на тежину оптужби, пријети му затворска казна до 30 година, а пресуда ће му бити изречена 25. августа 2025.
Овај случај освјетљава озбиљне безбједносне рупе у системима који су до сада важили за интерне и затворене – првенствено резервациони портали и контрола приступа за авио-особље.
Иако су предвиђени да омогуће запосленима лакше путовање и флексибилност, очигледно је да без додатних провјера и дигиталне сигурности, такви системи могу бити подложни злоупотребама.
С друге стране, иронично је што прави стјуарди и стјуардесе – они који свакодневно гарантују сигурност и удобност путника – често немају времена ни услова да искористе погодности које им формално припадају.
Умјесто тога, суочени су са све тежим условима рада, како показује и актуелни спор у Канади, гдје синдикат кабинског особља Ер Канаде најављује штрајк због прениских зарада и неплаћених радних сати.