Савјети

Ако вам се упали ова лампица у ауту имате само пола сата

  • 04.08.2025. 18:51

Алтернатор или генератор, кључна је компонента сваког возила јер је одговоран за пуњење батерије електричном енергијом потребном за покретање мотора и напајање електричних и електроничких система током вожње.

Покреће га мотор возила путем ременског преноса, што значи да се механичка енергија мотора претвара у електричну.

Апокалиптични снимци невремена: Мјештани лопатом склањали лед са улица

Апокалиптични снимци невремена: Мјештани лопатом склањали лед са улица

Како објашњава Марин Морава, технички савјетник ХАК-а, квар алтернатора често се најприје огледа паљењем црвеног индикатора у облику батерије на контролној плочи. То значи да батерија више не прима струју и да се возило ослања искључиво на преосталу енергију у батерији, што захтијева брзо заустављање возила на сигурном мјесту. Ако до тога дође, препоручује се да искључите све непотребне електричне потрошаче као што су радио, клима, вентилација, свјетла, како би се што дуже продужила функционалност батерије.

Али квар алтернатора не мора увијек бити праћен сигнализацијом. У неким случајевима возачи ће примијетити гашење радија, слабо освијетљен пут, треперење свјетала или активацију других лампица попут оних за АБС, ЕСП или зрачне јастуке. То су све симптоми који могу указивати на пад напона и упозорити на могуће нагло гашење мотора, што може бити посебно опасно, посебно у вожњи.

Како реаговати?

Уколико се возило заустави, а постоји сумња на квар алтернатора, савјетује се да подигнете поклопац мотора, визуелно провјерите стање ремена и осјетите има ли неугодних мириса попут паљевине. Ако нисте сигурни у оно што видите, најбоље је не ризиковати с наставком вожње, већ позвати помоћ на путу. Наставак вожње може резултирати потпуним гашењем возила, па чак и тиме да нећете моћи упалити сва четири показивача смјера ради упозорења осталих учесника у саобраћају.

Серија ''Секс и град'' дочекала свој крај

Серија ''Секс и град'' дочекала свој крај

Ако се мотор ипак поново упали, али лампица батерије и даље свијетли, или чак не свијетли, а симптоми трају, то не значи да је проблем нестао, батерија се можда још није до краја испразнила. Тада вам преостаје још отприлике 30 минута прије него што се мотор потпуно угаси, но и то вријеме зависи од броја укључених потрошача. У сваком случају, наставак вожње није препоручљив јер је исход непредвидив и ризичан.

Данашња возила, због комплексних електроничких система и великог броја потрошача, ријетко се могу поправити на лицу мјеста. Посебно зими, када су активирани бројни гријачи и свјетла, алтернатор је изложен повећаном оптерећењу. Код новијих аутомобила постоји чак и систем који превентивно искључује поједине потрошаче како би заштитио алтернатор од преоптерећења. Квар алтернатора обично се догађа између 180.000 и 300.000 километара, али то пак зависи од начина кориштења возила и стању система.

Важно је анализирати узроке неисправности

У сервису је важно анализирати узроке неисправности јер се проблем не рјешава увијек само замјеном алтернатора. На примјер, стара или неисправна батерија, лоши спојеви електричних водича, или честа кратка путовања која не омогућују правилно пуњење батерије могу убрзати квар.

Заборавите лимунаду: Овај напитак je здравији за вруће дане

Заборавите лимунаду: Овај напитак je здравији за вруће дане

Поправак алтернатора укључује низ замјена: регулатор напона, угљене четкице, клизне прстенове, лежајеве ротора, диодни мост, а по потреби и ременицу. Ако су кућиште, намотаји и контакти у добром стању, поправка је често исплативија опција од куповине новог алтернатора. У неким случајевима, посебно ако је алтернатор мало кориштен, може се замијенити само једна компонента, на примјер регулатор напона, што додатно штеди новац.

Но, ако се одлучите на куповину новог алтернатора, препоручује се да бирате квалитетне дијелове који су на нивоу оригинала. Јефтине замјене често не трају дуго. Сама замјена, уз доступне дијелове, обично траје један дан, но у сложенијим случајевима може се одужити.

За основну провјеру пуњења алтернатора, можете користити волтметар. Спојите га на батерију, подигните обртаје мотора на око 2000 о/мин и очитајте вриједност – напон би требао бити између 13,7 и 14,7 В. Више од 16 В може значити да алтернатор прекомјерно пуни батерију, што је такође неисправно и може оштетити електрични систем возила.

Ово никако немојте радити

Старије методе провјере, попут скидања клема са акумулатора док мотор ради, могу озбиљно оштетити електроничке компоненте модерних возила и нису препоручљиве. Ако сумњате на проблем, обратите се сервису који ће уз помоћ дијагностичке опреме моћи тачно утврдити у чему је квар, провјерити стање погонског ремена, прикључака и грешке у систему.

Упућена иницијатива за забрану одржавања корида у ФБиХ

Упућена иницијатива за забрану одржавања корида у ФБиХ

Занимљиво је и то да код аутомобила са старт-стоп системом, проблем с алтернатором често можете уочити и без алата. На примјер, ако се мотор одбија угасити у условима кад би то требао учинити, могуће је да систем препознаје квар и онемогућава гашење ради очувања система. У већини случајева, разлог је стара батерија, а њено игнорисање може на крају узроковати и квар алтернатора.

Све у свему, систем пуњења возила од виталне је важности за сигурну и поуздану вожњу, а дуго занемаривање симптома може довести до скупих и неугодних ситуација на путу.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: