Занимљиво

Југословенски градски двосјед трошио је 2,5 l дизела, а могли сте да га купите за 3 плате

  • 13.07.2025. 13:52

На дохват руке био је посао вриједан милионе који би можда заувијек промијенио модерну српску ауто – индустрију ,али су рат и санкције учиниле своје па је „малиша“ из Прибоја остао на свега 30 направљених примјерака.

Мало ко данас зна да се у Прибоју почетком деведесетих спремало мало „чудо на точковима“ направљено од полиестера, које је требало да покори планету као тада вјероватно најмањи и најјефтинији модерни аутомобил са цијеном од свега 3.900 њемачких марака.

Овај малени дизелаш са аутоматским мјењачем и јапанским мотором био је намијењен градским условима експлоатације, закрченим саобраћајницама, без довољно паркинга и гаража.

– Баш кад је требало да кренемо у производњу малолитражног аутомобила „поли 10“, кад смо све сложили пресјекле су нас санкције. Стопиран је увоз мотора и компоненти из кооперације. Успели смо да склопимо 30 аутомобила и продамо их, цијена је била 3.900 марака – изјавио је својевремено за Новости Драган Њемчевић, руководилац техничке припреме у фабрици „Фаспини“ прибојског „Полиестера“.

Поли 10″ су мајстори из фабрике и купци од миља назвали „малиша“, а резултат је сарадње са француском фирмом.

– Са француском фирмом „Ерад“, из града Дуе, склопљен је 1988. године уговор о производној кооперацији – подсјећа Њемчевић на дане кад је у Прибоју, поред чувених ФАП-ових камиона, започела производња четвороточкаша.

– Добили смо два „Ерадова“ возила и са њих „скинули“ калупе за израду дијелова од полиестера. Наши радници су тамо ишли на обуку, а њима смо испоручивали металне решетке, волане, акумулаторе и друге дијелове, који су им са превозом били јефтинији него у Француској – казао је Њемчевић.

Из рибојске фабрике, познате по специјалним надградњама на камионима за превоз намјерница, било је поручено 200 мотора, а кад су видјели шта се спрема, смањили су на пробну серију од 30 комада. Убрзо су у хали, која није имала производну траку, почели производњу – чамаца.

„Малиша“ је почетком деведесетих година прошлог вијека испуњавао све стандарде за заштиту животне средине. Са редовном производњом возило је требало, каже Њемчевић, да се прилагођава захтјевима купаца, да мијења опрему и дизајн, као и сада већ застарјелу концепцију, што неодољиво подсјећа на немачки „смарт“ који је представљен 1998. године.

Човјеку се покварио аутомобил на ауто-путу према Прњавору: Син затражио помоћ

Човјеку се покварио аутомобил на ауто-путу према Прњавору: Син затражио помоћ

„Поли 10“ је покретао јапански мотор „кубота“, снаге 7,6 киловата (10 коњских снага), са просечном потрошњом између 2,3 и 3 литре дизела на 100 пређених километара и максималном брзином од 75 км/х. „Малиша“ је био дугачак само 2,5 метара (исто као и „смарт“), тежак само 400 килограма, имао је троја врата, два сједишта и велики пртљажни простор намјењен за сервисне и друге кориснике.

– Са првим даном санкција све је пукло, није било шансе да било шта стигне ни из бивших југословенских република. Браве и појасеви су прављени у Охриду, кошуљица мјењача у Макарској, управљач у Невесињу, кочнице у вараждинском „Стројотексу“ – подсјећа Њемчевић, пишу Новости.


Пратите нас и путем Вибера

Тагови: