Све више грађана Хрватске одлучује се за куповину аутомобила у Словенији, у потрази за бољом понудом, повољнијом цијеном и већом опремљеношћу возила. Но, иако се на први поглед чини као једноставан подухват, цијели поступак увоза аутомобила из Словеније у Хрватску захтијева низ административних корака и припреме, који могу бити заморни, али се вишеструко исплате.
Један корисник Реддита подијелио је недавно властито искуство и притом саставио исцрпну листу свих корака потребних за легалан и исправан пренос возила из Словеније у хрватски саобраћајни систем.
Све почиње куповином возила у Словенији, било од физичке или правне особе. У случају да се возило купује у ауто кући, купац добија рачун, док је за приватну продају потребан ваљан купопродајни уговор.
Шта све треба
Обвезно је преузети оригиналну саобраћајну дозволу с потврдом о одјави из словенског регистра, цертификат о усклађености возила (тзв. ЦоЦ документ), сервисну књижицу ако постоји те провјерити да постоје два кључа.
Ако се возило планира возити до Хрватске, потребно је извадити извозне плочице и осигурање, што се у Словенији може ријешити у техничкој станици, а укупни трошак износи око 110 евра за пет дана важења.
Након доласка у Хрватску, први је корак пријава у систем еЦарина и испуњавање обрасца за посебни порез на моторна возила (ППМВ). Прилажу се сви претходно прикупљени документи, а царински систем сам израчунава износ трошарине, који се потом плаћа путем интернетског банкарства.
Слично се рјешава и накнада за управљање отпадним возилима (РППО), која се израчунава на темељу масе возила по формули тежина пута 0,08. И тај износ се уплаћује онлине, а потврде се учитавају у отворени образац унутар еЦарине.
Сљедећи корак је технички преглед и хомологација возила, што се обавља у овлаштеним станицама. Потребно је донијети сву документацију, укључујући извозну саобраћајну, ЦоЦ документ, рачун и одјаву из Словеније.
Цијена хомологације је око 80 евра, док технички преглед и еко тест стоје додатних 200 евра. Посебна пажња препоручује се код возила која су претходно била увезена у Словенију из трећих земаља, јер одређене старе дозволе могу садржавати податке који ће тражити додатне атесте.
Направити низ провјера
Купцима се савјетује да провјере ознаке сједишта и класификацију возила, посебно ставку С1 и ознаку М1 за лична возила.
На крају, слиједи поступак регистрације. Трошак обухваћа осигурање, регистрацију, технички преглед и путарину, а укупно се оквирно креће између 750 и 1.000 евра, зависно о врсти осигурања и самом возилу.
Ако је возило купљено од приватне особе, потребно је додатно платити порез на пренос власништва, који износи пет одсто од вриједности аутомобила, док је та ставка избјегнута код куповине од правне особе.
Финансијски гледано, трошарина у просјеку износи између 400 и 600 евра, накнада за управљање отпадом око 100 евра, а хомологација и технички преглед заједно око 280 евра.
Када се све зброји, увозници истичу да се у најгорем случају уштеди барем хиљаду евра, а код скупљих возила и знатно више. Иако администрација зна бити заморна, они који су прошли кроз цијели процес поручују - труд се вишеструко исплати.