Japan izražava sve veću zabrinutost zbog slabljenja odbrambene moći svog vazduhoplovstva, dok Kina sve više leti iznad njega najsavremenijim stelt lovcima, a razvoj novog borbenog aviona u okviru trilateralnog programa sa Britanijom i Italijom nailazi na ozbiljna kašnjenja.
Dok inženjeri na aerodromu blizu Tokija pregledaju zastarjele lovce F-2, razvijene u saradnji sa kompanijom Lokid Martin krajem 1990-ih, Japan sve više osjeća pritisak da ubrza modernizaciju, suočen sa kineskim lovačkim avionima J-20 i nadolazećim J-36.
Šesta generacija Globalnog borbenog aviona (GCAP), koji bi trebalo da uđe u operativnu upotrebu 2035. godine, još nije poletio, a njegov prvi probni let je sada odložen do 2027. godine – kašnjenje koje brine zvaničnike u Tokiju i analitičare odbrane. Dok Velika Britanija i Italija mogu da računaju na Jurofajter Tajfun još jednu deceniju, Japan nema takav luksuz.
„Japan je sam kriv za trenutni zaostatak“, kaže profesor Garen Muloj sa japanskog univerziteta Daito Bunka. „Odluke su donijeli prekasno – njihovo ratno vazduhoplovstvo je letjelo avionima F-4 Fantom do 2021. godine, dok su ih SAD povukle 1996. godine.“
Japan je naručio F-35 Lightning II 2011. godine, a nabavka je proširena 2019. godine za još 105 aviona, što je ukupno 147. Međutim, isporuke su postepene, a trenutna flota je sve više opterećena preletima kineskih i ruskih aviona u blizini spornih ostrva Senkaku (Djaoju) i sjeverne granice.
„Moraju da odluče – ili modernizuju postojeće F-2 i F-15 ili naruče još F-35“, kaže Maloj, napominjući da bi dodatne porudžbine mogle da ojačaju pregovore Japana sa Vašingtonom, s obzirom na cijenu jednog F-35 od oko 100 miliona dolara.
Očekuje se da će premijer Šigeru Išiba razgovarati sa Donaldom Trampom na marginama predstojećeg samita G7 u Kanadi, koji je navodno već pomenuo američki F-47 – budući lovac šeste generacije. Međutim, Japan oklijeva da ugrozi partnerstvo GCAP-a.
Iako su istorijski kupovali američke avione, Japanci sve više traže razvoj domaćih platformi koje bolje odgovaraju njihovim odbrambenim potrebama, kao što su borbene misije dugog dometa sa težim oružjem – nešto što F-35 ne može u potpunosti da zadovolji. GCAP, s druge strane, nudi dvostruko veći kapacitet oružja i mogućnost upravljanja borbenim dronovima.
Maloj odbacuje teorije da britansko Ministarstvo odbrane namerno usporava projekat, navodeći da su kašnjenja logična u kontekstu tehnološke složenosti i prioriteta NATO-a vezanih za Ukrajinu.
„Čak se i nacionalni projekti ovih razmjera suočavaju sa kašnjenjima i prekoračenjem troškova. Japan će morati uskoro da donese konkretne odluke“, zaključuje Maloj.
(Bljesak)