Јапан изражава све већу забринутост због слабљења одбрамбене моћи свог ваздухопловства, док Кина све више лети изнад њега најсавременијим стелт ловцима, а развој новог борбеног авиона у оквиру трилатералног програма са Британијом и Италијом наилази на озбиљна кашњења.
Док инжењери на аеродрому близу Токија прегледају застарјеле ловце Ф-2, развијене у сарадњи са компанијом Локид Мартин крајем 1990-их, Јапан све више осјећа притисак да убрза модернизацију, суочен са кинеским ловачким авионима Ј-20 и надолазећим Ј-36.
Шеста генерација Глобалног борбеног авиона (GCAP), који би требало да уђе у оперативну употребу 2035. године, још није полетио, а његов први пробни лет је сада одложен до 2027. године – кашњење које брине званичнике у Токију и аналитичаре одбране. Док Велика Британија и Италија могу да рачунају на Јурофајтер Тајфун још једну деценију, Јапан нема такав луксуз.
„Јапан је сам крив за тренутни заостатак“, каже професор Гарен Мулој са јапанског универзитета Даито Бунка. „Одлуке су донијели прекасно – њихово ратно ваздухопловство је летјело авионима Ф-4 Фантом до 2021. године, док су их САД повукле 1996. године.“
Јапан је наручио F-35 Lightning II 2011. године, а набавка је проширена 2019. године за још 105 авиона, што је укупно 147. Међутим, испоруке су постепене, а тренутна флота је све више оптерећена прелетима кинеских и руских авиона у близини спорних острва Сенкаку (Дјаоју) и сјеверне границе.
„Морају да одлуче – или модернизују постојеће Ф-2 и Ф-15 или наруче још Ф-35“, каже Малој, напомињући да би додатне поруџбине могле да ојачају преговоре Јапана са Вашингтоном, с обзиром на цијену једног Ф-35 од око 100 милиона долара.
Очекује се да ће премијер Шигеру Ишиба разговарати са Доналдом Трампом на маргинама предстојећег самита Г7 у Канади, који је наводно већ поменуо амерички Ф-47 – будући ловац шесте генерације. Међутим, Јапан оклијева да угрози партнерство GCAP-а.
Иако су историјски куповали америчке авионе, Јапанци све више траже развој домаћих платформи које боље одговарају њиховим одбрамбеним потребама, као што су борбене мисије дугог домета са тежим оружјем – нешто што F-35 не може у потпуности да задовољи. GCAP, с друге стране, нуди двоструко већи капацитет оружја и могућност управљања борбеним дроновима.
Малој одбацује теорије да британско Министарство одбране намерно успорава пројекат, наводећи да су кашњења логична у контексту технолошке сложености и приоритета НАТО-а везаних за Украјину.
„Чак се и национални пројекти ових размјера суочавају са кашњењима и прекорачењем трошкова. Јапан ће морати ускоро да донесе конкретне одлуке“, закључује Малој.
(Бљесак)