Туристичка сезона у Хрватској често отвара простор незадовољним грађанима и туристима да подијеле своја непријатна искуства, како би упозорили друге на шта да обрате пажњу. Тако се редакцији једног портала обратила госпођа Маринка из Мућа, која је пожељела да подијели причу из ресторана - инспирисана недавно објављеним случајем из Грчке.
- Кад сам прочитала причу о додатном плаћању маслиновог уља на Паросу, одмах сам се сјетила свог искуства из Хрватске - било је идентично! - каже Маринка.
Уље као "посебан додатак" - и то у салати
- Прије неколико сезона љетовала сам с пријатељицама на Јадрану. Ушле смо у конобу, наручиле салату и очекивале лаган медитерански оброк. Међутим, кад је стигао рачун - додатно је наплаћено маслиново уље! Основни састојак салате третиран је као 'екстра додатак', и то по високој цијени - наводи она.
За Маринку, то није био проблем само у новцу, већ у односу према госту:
- Осјетила сам се као неко кога не дочекују с добродошлицом, већ као овца за шишање. Вољела бих да Хрватска опет почне да цијени госта као човјека, а не само као извор зараде.
Скривени трошкови и како да их избјегнете
Ако вам се догоди да вам на рачун додају ставку коју нисте наручили - као што је маслиново уље у већ припремљеној салати - најважније је да останете мирни, али одлучни. Љубазно питајте особље:
- Извините, ова ставка није била наведена у јеловнику - можете ли ми објаснити о чему се ради?
То често може да ријеши проблем без непријатности.
Практични савјети:
Пажљиво прочитајте јеловник. На дну често пише ситним словима: "Додаци се наплаћују посебно", "Хљеб и уље нису укључени у цијену јела", и слично.
Питајте конобара унапријед ако вам нешто није јасно, прије него што наручите.
Ако вам аутоматски донесу маслине, хљеб или аперитив, а ви то не желите, одмах реците:
- Хвала, то нисмо наручили - молим вас, немојте остављати.
Ако примијетите нешто што не би требало да се наплати, замолите да се та ставка уклони.
Фотографишите јеловник и рачун - то вам може помоћи ако одлучите да се жалите.
Оставите рецензију на Google-у, TripAdvisor-у, Facebook-у - то помаже и другим гостима, али и ресторанима да поправе услугу.
Пријавите неправилности
Ако сумњате на превару или непоштену праксу, случај можете пријавити туристичкој инспекцији или локалној туристичкој заједници. У Хрватској то можете учинити и преко сајта Министарства туризма (www.mint.hr).
Закључак
Најважније је да останете љубазни, али одлучни. Многи угоститељи рачунају на то да туристи неће реаговати због пар евра, али управо ти "мали вишкови" нарушавају искуство и углед дестинације. Само искрена и мирна комуникација може да помогне да се ствари промијене на боље - за све туристе, домаће и стране.
(Дневно)