Јул мјесец, умјесто да буде вријеме одмора, путовања и породичних окупљања, на путевима Републике Српске оставио је трагичан биланс – повећан број саобраћајних несрећа, повријеђених, али што је најтеже, и изгубљених људских живота.
У свега мјесец дана, 11 особа изгубило је живот у саобраћајним несрећама у Републици Српској. Међу страдалима су возачи, сувозачи, бициклисти и мотоциклисти, пјешаци људи различитих узраста и профила, који су у само једном тренутку постали црна статистика.
И док се јавност још увијек опоравља од шокантних сцена са мјеста несрећа, нови случајеви настављају да пуне црне хронике. Нажалост, ситуација није ништа боља ни у остатку државе, а број погинулих у истом периоду на путевима Федерације БиХ још је већи.
Упркос бројним апелима, појачаним контролама и законским мјерама, црна хроника и даље биљежи све учесталије несреће на путевима. Прекорачење брзине, вожња под дејством алкохола, неприлагођена вожња условима на путу и умор возача само су неки од фактора који свакодневно односе животе. Посебно забрињава податак да су међу страдалима и млади, често на почетку свог животног пута.
Најновији случај десио се у уторак, када је у тешкој саобраћајној несрећи код Модриче погинуо дугогодишњи радник МУП РС Милорад Тодоровић (63), док је његов колега, предсједник Синдиката радника МУП РС, Небојша Продановић, повријеђен.
У недјељу је у послијеподневним часовима у Маглајанима код Лакташа погинуо Саво Миздрак (73) из Маглајана, када се возећи “ланд ровер” сударио са другим аутомобилом.
У суботу ујутро код Билеће догодила се стравична саобраћајна несрећа у којој су погинуле двије дјевојке из Лазаревца, Јелена Р. (22) и Бојана Ћ. (22). До стравичне саобраћајне несреће дошло је када је аутомобил “пежо” у којем су се налазиле настрадале, ударио у банкину са своје стране пута, а затим прешао на супротну страну и директно се сударио с камионом.
Према подацима Републичког завода за статистику, укупан број саобраћајних несрећа у другом тромјесечју 2025. године већи је за 23,8 одсто у односу на исти период 2024. године. Број повријеђених мањи је за 3,2 одсто, а број погинулих већи је за 50 одсто у односу на исти период прошле године.
Неприлагођена брзина, алкохол, кориштење мобилног телефона
Милија Радовић, замјеник в.д директора Агенције за безбједност саобраћаја РС истиче за Српскаинфо да су најчешћи узроци настанка саобраћајних несрећа непрописна и неприлагођена брзина кретања, вожња под утицајем алкохола, али и кориштење мобилног телефона.
"Од почетка године до краја јуна мјесеца погинуло је 55 особа, а прошле године у истом периоду погинуло је 46 особа. Тај негативан тренд наставио се у јулу, гдје имамо већи број саобраћајних несрећа са погинулим лицима. Према статистици МУП РС, најчешћи узроци настанка несрећа су неприлагођена брзина, радња возилом у саобраћају, вожња под утицајем у алкохола, те кориштење мобилног телефона. Ми смо мјерили индикаторе безбједности саобраћаја у прошлој години, чак 12,6 одсто је користило мобилни телефон у току вожње, а 2023. године је било 6,6 одсто. Дакле, имамо експанзију кориштења мобилног телефона у вожњи. Ови љетни мјесеци су карактеристични, јер имамо повећан број возила, због годишњих одмора и доласка људи из иностранства", каже Радовић.
Радовић сматра да се у безбједност саобраћаја мора много више улагати.
"Сви субјекти морају радити свој посао, а у безбједност саобраћаја се мора много више улагати. Потребна су већа улагања у превентивне активности, али и пооштравање казнене политике. Имамо информације да је МУП РС почео камерама контролисати појас и кориштење мобилног телефона код возача, што је позитивна ствар. И улагања Владе РС у стационарне радаре и пресретаче је добро улагање у безбједност саобраћаја. Очекујемо да буде улагања и у превентивне кампање, да би се унаприједила саобраћајна култура и смањио ризик од саобраћајних несрећа", појашњава Радовић.
Апеловао је на све возаче да се у љетним мјесецима, али и током цијеле године придржавају ограничења брзине кретања, да обавезно користе појас и да не сједају за волан под утицајем алкохола.