Анализа

Мале казне и већи број несрећа - како кажњавају други?

  • Извор: Бљесак
  • 14.06.2025. 16:09

Многе земље централне и источне Европе имају релативно ниске казне за прекорачење брзине и веће стопе штете.

Иако многи возачи повремено мало јаче притисну папучицу гаса, пребрза вожња често доводи до саобраћајних незгода. Приликом брже вожње, возач има мање времена за реакцију, а у екстремној ситуацији може бити тешко контролисати аутомобил. Разне студије су показале да у урбаним срединама повећање брзине од само 1 km/h повећава вјероватноћу саобраћајне незгоде и до 4%.

Поскупили адвокати

Поскупили адвокати

Култура вожње и казне за прекорачење брзине значајно се разликују широм Европе. Компанија за податке о возилима carVertical спровела је истраживање у 23 земље, укључујући Хрватску, како би утврдила разлику између казни за прекорачење брзине и стопе оштећења возила. Да ли веће казне заиста одвраћају од прекорачења брзине када коштају велики дио плате возача?

Да ли веће казне доводе до мањег броја оштећених аутомобила?

Хрватска има релативно умјерене казне за прекорачење брзине. На примјер, прекорачење ограничења брзине за 15 км/х у Хрватској кажњиво је новчаном казном од 60 евра. С обзиром на просјечну мјесечну плату у земљи од 1.397 евра, ова казна представља око 4,3% мјесечног прихода.

У студији компаније carVertical, Хрватска је на 12. мјесту по томе колико просјечног прихода возача одлази на плаћање казни за прекорачење брзине.

Међутим, у истраживању, Хрватска има једну од највиших стопа штете. Према Индексу транспарентности тржишта половних аутомобила, подаци о штети су доступни за 55% аутомобила у Хрватској.

Шта је исправно, како залијевати биљке и када

Шта је исправно, како залијевати биљке и када

„Казне за прекорачење ограничења брзине до 15 км/х у Европи могу се кретати од 10 до преко 200 евра. Иако земље са вишим казнама имају тенденцију да имају мање оштећених возила, требало би да узмемо у обзир и културу вожње – степен толеранције возача за кршење саобраћајних правила значајно варира између европских земаља“, објашњава Матас Бузелис, стручњак за тржиште аутомобила у компанији carVertical.

Скандинавске земље предњаче са строгим казнама

Скандинавске земље, Шведска, Данска и Финска намећу релативно високе казне у поређењу са просјечним приходима и показују ниже стопе оштећења возила.

У Данској, на примјер, прекорачење ограничења брзине до 15 км/х кошта 3.000 дански круна (402 евра) – око 10% просјечне мјесечне плате. А дански возачи се не журе: нешто више од петине провјерених аутомобила је било оштећено.

Колико пута се смије пржити месо у истом уљу

Колико пута се смије пржити месо у истом уљу

Насупрот томе, многе земље Централне и Источне Европе имају релативно ниске казне за прекорачење брзине и веће стопе штете. У Пољској, на примјер, казна за прекорачење ограничења брзине до 15 км/х износи 100 PLN (24 €), у Летонији – 40 €, а у Словачкој – 39 €. Ове казне износе само 1,6-3,3% мјесечне плате у овим земљама. Међутим, више од половине свих аутомобила у свакој земљи имало је историју штете, а Пољска је на врху листе са 62,1% погођених возила.

„Ниске казне не морају нужно значити да ће земља имати више возача који пребрзо возе и више несрећа. На примјер, Уједињено Краљевство, Њемачка и Шпанија имају умјерене казне, али и ниске стопе повреда. То говори о одређеном нивоу јавне свијести – када возачи разумију посљедице прекорачења брзине, понашају се одговорније“, каже Бузелис.

Казне за прекорачење брзине могу достићи стотине хиљада евра

У Финској, мањи прекршаји прекорачења брзине подлежу фиксним казнама, али озбиљнији прекршаји, попут прекорачења ограничења брзине за више од 20-25 км/х, подлежу казнама заснованим на приходу. Користећи систем дневних казни, коначни износ зависи од прихода возача, што значи да богатији прекршиоци могу платити хиљаде евра за исти прекршај. Још једна европска земља са сличним системом је Швајцарска.

Британци продали рудник сребра у БиХ канадској компанији за 1.25 милијарде долара

Британци продали рудник сребра у БиХ канадској компанији за 1.25 милијарде долара

Прије неколико година, вијест је одјекнула када је милионер у Финској добио казну од 121.000 евра због прекорачења ограничења брзине од 30 км/х.

Према ријечима Бузелиса, возачи који прекорачују брзину требало би да схвате да не само да ризикују високе казне већ и изазивају саобраћајне незгоде са озбиљним посљедицама. Стручњак подстиче људе да буду одговорни и да не ризикују своје животе или животе других непотребно.

Методологија

Истраживање компаније carVertical комбинује податке о штети из Индекса транспарентности тржишта половних аутомобила, просечне мјесечне зараде након опорезивања у 23 земље и стандардну казну за прекорачење ограничења брзине за 11-15 км/х у урбаном подручју (када је ограничење брзине 50/60 км/х).

Користећи ове податке, истраживачи су израчунали који проценат просјечног мјесечног прихода представља казна и рангирали земље у складу са тим. Могуће су мале варијације у вриједностима због различитих курсева конверзије валута.

(Бљесак)

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: