I dalje sagorjevaju helijum

Astronomi otkrili novu vrstu zvijezda koju nauka ne može da objasni

• Извор: РТС
  • 22.02.2022. 20:10

Stručnjaci smatraju da novootkrivene zvijezde imaju površinu prekrivenu ugljenikom i kiseonikom, što implicira da i dalje sagorjevaju helijum.

Kosmički fenomen je pokriven zapravo nusproizvodom helijuma koji sagorjeva i vjerovatno je rezultat spajanja zvezda.

Uobičajene zvijezde imaju površinu koja se sastoji od vodonika i helijuma, ali one koje su otkrili profesor Klaus Verner i drugi nemački astronomi na Univerzitetu u Tibingenu, imaju površinu prekrivenu ugljenikom i kiseonikom – pepelom od sagorjevanja helijuma.

"Nove zvijezde“ takođe imaju drugačije parametre poput temperature i poluprečnika, koji ukazuju na to da je kod njih i dalje prisutno sagorjevanje helijuma u jezgrima.

"Vjerujemo da su se zvijezde koje su otkrile naše njemačke kolege možda formirale u veoma rijetkoj vrsti spajanja dvije zvezde – bijelih patuljaka“, rekao je dr Miler Bertolami sa Instituta za astrofiziku La Plate, vodeći autor rada koji bi mogao da objasni njihovu reakciju.

Bijeli patuljci su ostaci većih zvezda koje su potrošile svoje nuklearno gorivo i veoma su mali i gusti. Kada su ovi patuljci u bliskim binarnim sistemima, zbog gravitacionih talasa, mogu se povremeno spojiti.

"Obično spajanja bijelih patuljaka ne dovode do formiranja zvezda obogaćenih ugljenikom i kiseonikom“, objasnio je dr Bertolami.

„Ali vjerujemo da, za binarne sisteme formirane sa vrlo specifičnim masama, bijeli patuljak bogat ugljenikom i kiseonikom može biti drugačiji, i završiti bogat helijumom, što dovodi do formiranja ovih zvijezda“, dodao je.

Nijedan trenutni model poznatih zvezda ne može u potpunosti da objasni novootkrivene zvijezde. Potrebno je više modela da se procijeni i definitivno utvrdi da li se opisana spajanja zaista mogu desiti.

„Obično očekujemo da zvijezde sa ovim površinskim sastavima već završe sa sagorjevanjem helijuma u svojim jezgrama i da budu na putu da postanu beli patuljci. Ove nove zvezde predstavljaju ozbiljan izazov za naše razumjevanje evolucije zvijezda“, objasnio je profesor Verner.

• 16:30 Вијести у 16:30

Први преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета сваки радни дан.

• 17:00 Серија: Вода у праху (12+) (Р)

''Напета португалско-галицијска серија 'Вода у праху' стиже у наш програм и можемо само рећи - из епизоде у епизоду напетост ће расти до усијања!

• 17:50 Путуј, пробај, заволи са Лазаром (Р)

''Путуј, пробај, заволи са Лазаром (Р)

• 18:20 Серија: Љубавни залогаји (12+) (Р)

Домаћи ситком ’Љубавни залогаји’ у режији Милорада Милиновића узбудљива је авантура два пријатеља Џонија и Шукија који на Дорћолу отварају ресторан ’на црно’, а који носи исти назив као и овај симпатични ситком.

• 18:55 Маркетинг

Блок економско-пропагандног програма.

• 19:00 АТВ Вијести

Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.