Све више младих окреће се занатским занимањима, а сада је у пословној моди обнављање старих вјештина и заната, али и њихово повезивање с новим трендовима, здравом исхраном, природном козметиком, уз нагласак на одрживости и уникатним производима.
Умјесто традиционалног запослења, све више људи се одлућује за неформални рад, покрећући сопствени бизнис у којем комбинује ручни рад с промоцијом на друштвеним мрежама.
Међу савременим и истовремено профитабилним занатима данас се издвајају занимања попут производње природне козметике, домаћих сапуна, балзама и дезодоранса без хемикалија, затим прављења хљеба од киселог тијеста и без адитива, пратећи трендове здраве исхране (тренутно је најпопуларније прављење сурдо хљеба, односно, хљеба с природним квасцима који се данима узгајају). Пчелари који нуде мед, полен и прополис у луксузним паковањима и под еколошким брендом биљеже озбиљан раст, посебно ако извозе или сарађују с урбаним радњама здраве хране.
Обрада коже је такође све траженија, ручно прављени каишеви, торбе, новчаници или прегаче за куваре и бармене продају се као уникатни производи. Слично важи и за обраду дрвета, младе занатлије рестаурирају старе столице, праве даске за сервирање или полице с ретро естетиком, брзо реагујући на интересовање тржишта. Кроз тренд винтиџ ентеријера и ручно рађеног намјештаја, овакви производи налазе пут до ресторана, кафића и домаћинстава која желе топлину и оригиналност у простору.
Такође, све је више младих који се баве тумачењем природе кроз естетику, кроз микробиље, урбане баште, израду вертикалних зелених зидова и саксија са самоодрживим системима наводњавања. Ово је посебно занимљиво за унутрашње уређење канцеларија, кафића и салона. У овом домену успијевају и они који се баве израдом предмета од епоксидне смоле – сточићи, накит, држачи за вино, а посебно ако је сваки предмет уникатан и израђен уз видео документацију процеса. Ту је, наравно, и 3Д принт, за оне који желе индивидуализоване производе.
Још један тренд у порасту је занатско пиварство, домаће краф пиво постаје све популарније, а мале пиваре у гаражама прерастају у озбиљне брендове с локалним идентитетом. Исто важи и за грнчарију –масовно се израђују чиније, шоље, тањири, и то на ручном точку, уз осликавање, печење и продају под геслом "умјетност за сто".
А ако желите да се упустите у неки од ових послова, знање можете стећи кроз курсеве и радионице – у умјетничким школама, на факултетима попут Шумарског, али и кроз онлајн платформе (Јутјуб, Удеми, Скиллсхаре). Неки од најпознатијих домаћих сајтова за пласман ручних производа су фино.рс, занатериа.цом и странице на Инстаграму и Фејсбуку, док је Етси популаран за инострано тржиште.
Промоција се махом обавља преко друштвених мрежа, а од врсте рада зависи и омиљена платформа. Инстаграм и ТикТок се користе за приказивање процеса рада, завршних производа, кратких туторијала, а све је праћено хештаговима и визуелним идентитетом бренда. Google My Business и локални маркети помажу у доласку до клијената у околини, а сарадња са тематским фестивалима и радионицама помаже у ширењу публике.
Зарада у овим пословима варира, али у просјеку предузетници могу мјесечно зарађивати од 100.000 до 300.000 динара, док успјешније занатлије, који извозе, раде за луксузне брендове или имају развијен онлајн бизнис, прелазе и 500.000 динара мјесечно. Кључ је у оригиналности, квалитету и доброј промоцији, али и спремности да се брзо реагује на трендове.